كارتيمنتدىكيا سبورتيج
منتدى كيا سبورتيج

كيا سبورتيج

4.0
يوصي

2 تقييم

    4.3القيمة مقابل المال
    4المظهر الخارجي
    3.8المساحة
    4السلامة
    0مدى السير
عبد العزيز شاكر

عبد العزيز شاكر

14 يوليو تحديث

كيا سبورتيج

4.0
بعد 3 سنين من استخدام العربية، أقدر أقول إنها قليلة المشاكل واعتمادية. الصالون بسيط وكله بلاستيك ناشف، بس أنا كنت باصص على الموتور والفتيس، وفعلاً الـ2.0 مع فتيس 6 سرعات شغالين كويس لحد دلوقتي. الأداء على قد الاستخدام العائلى، مش قوية بس بتكفي. الاستهلاك الحقيقي حوالى 10 لتر، رغم إن الكمبيوتر بيقول 8.8، وده باستخدام ما بين مدينة وسفر. مرة على الطريق السريع مثبت السرعة فصل لوحده والعربية ما كانتش بتزيد عن 80، ولمبة الموتور نورت، وبعد 3 دقايق الدنيا رجعت تمام، بس كانت لحظة مرعبة. أكتر حاجة مضايقانى إن الدهان رُفيع أوي، وكمان العزل وحش، فوق الـ80 تسمع كل حاجة. المساحة من جوه حلوة، الشنطة كبيرة والكنبة الخلفية بتتطبق. العربية اعتمادية وماشاء الله أعطالها قليلة
26
حسن بدر الدين

حسن بدر الدين

21 نوفمبر تحديث

كيا سبورتيج
هل يوجد كيا سبورتاج بمحرك V6 سعة 2.7 لتر؟ كل ما أراه على الطريق هو 2.0 لتر وأشعر أنني وحيد قليلاً.
10
عبدالله منذر

عبدالله منذر

30 مايو تحديث

كيا سبورتيج
بالنسبة لسيارة كيا سبورتاج 2012، عادة ما يكون استهلاك الوقود في النسخة ذات ناقل الحركة اليدوي أقل مقارنةً بالنسخة ذات ناقل الحركة الأوتوماتيكي.
3