avatar-image

علي معتمد

28 أكتوبر

يا أصدقاء، هذه السيارة عند القيادة لمسافات طويلة على الطريق السريع، يميل ناقل الحركة CVT إلى السخونة الزائدة مما يؤدي إلى تقييد السرعة. يحدث هذا بعد حوالي 300 كيلومتر، خاصة في الظروف التي يوجد فيها الكثير من الصعود. السرعة القصوى يمكن أن تصل إلى 90 كيلومتر في الساعة فقط، ويستغرق الأمر بضع دقائق لإزالة الحماية من السخونة الزائدة. لا أعرف إذا واجه أي منكم هذا الموقف.

تعليقات( 2 )

avatar
حسين سلمان
حسين سلمان2024-11-03 16:08
هذه السيارة تكون أكثر متعة عند قيادتها بناقل حركة يدوي.
20
محمد صلاح الدين
محمد صلاح الدين2024-11-01 15:00
نعم، يحدث ذلك بشكل رئيسي عند الصعود على المنحدرات، ولا يحدث على الطرق المستوية أو عند النزول.
10
1 الردود

fireIconمنشورات ذات صلة

Top 1 Icon

كيفية إطفاء ضوء تحذير ضغط الإطارات

Top 1 Icon

ما هي الملحقات المناسبة التي يمكن شراؤها لطراز تسلا موديل X 2023؟ أشعر أن الأنواع قليلة ولا أستطيع العثور عليها عند البحث. بالنسبة للمقاعد والحصائر فهي موجودة، ولدي نسخة 5 مقاعد، هل هناك توصيات أخرى لملحقات يمكن أن تحسن من الاستخدام العملي؟

Top 1 Icon

فترة ضمان شاحن بي واي دي كم مدتها؟ لقد اشتريت سيارة كهربائية من بي واي دي مؤخرًا، وفي الأيام الماضية قفزت القاطع بعد أقل من نصف ساعة من الشحن. وبعد إعادة توصيل الكهرباء قفزت مرة أخرى بعد عشرين دقيقة. لم أُعِر الأمر اهتماماً كبيراً حينها. اليوم عند الشحن، لم يقفز القاطع بعد أقل من عشر دقائق، لكن لم يتم الشحن أيضاً. لا أعرف السبب، إذا كان لدى أي شخص تجارب مشابهة، يرجى إرشادي!

4

مرحباً بالجميع! في السيارة، يظهر تذكير سجل الصيانة على العداد كيلومترات 10000، لكن الكيلومترات الفعلية للصيانة يجب أن تكون أكثر من 7000. كيف يمكنني جعل تذكير الكيلومترات على لوحة العدادات يتماشى مع الكيلومترات الفعلية للصيانة؟

5

بعد ما صار لي 8 سنوات مع سيارتي البنزين القديمة، بدأت تستهلك زيت وصار الوقت فعلاً لتغييرها. لاحظت كثير من الناس حولي حوّلوا على السيارات الكهربائية، فبدأت أفكر بالموضوع. كنت ناوي أشتري فورد برونكو (نسخة فل)، وفعلاً جربتها في العيد وكانت حسب التوقعات. لكن وأنا راجع مريت بالصدفة على وكالة "جيتور"، وشفت T2.بصراحة؟ بنتي أول ما شافت شكلها من بره ومن الداخل، خلاص نسيت البرونكو! السيارة شكلها عصري وجذاب، وفعلاً هالشي لعب دور كبير في قرارنا. جربتها وكانت مريحة، خصوصاً أني ما أحتاج دفع رباعي يومياً، فحجزتها على طول. يمكن الحين شوي أتحسف إني ما انتظرت النسخة 4WD لأن فيها عزم أعلى، لكن ما عليه.من ناحية الاستخدام، السيارة ممتازة للدوام والطلعات القصيرة. أشحنها في البيت (سعر الكهرباء عندي تقريباً 3.3 دراهم/ك.و.س)، والرحلة كلها تكلفني تقريباً 10 فلس للكيلو! أروح وأرجع من الدوام يومياً، ما يتعدى 20 كم، وأشحنها كل 4 أيام تقريباً لما توصل 20%.أما السفر والطرق الطويلة، أحيانًا أستخدم ميزة "حفظ الشحن" عشان ما أوقف كثير، وأمشي على البنزين، استهلاكها مقبول جداً، وما أطلع مشاوير بعيدة إلا نادراً.السيارة ثقيلة وثابتة، والتسارع جيد نوعاً ما، بس أكيد نسخة الدفع الرباعي أقوى. بعد استخدام أكثر من نص سنة، الشي الوحيد اللي لاحظته كان صوت بسيط في المقود (تعالج في الضمان)، والباقي تمام الحمد لله. أكبر نقطة سلبية هي أن الأنظمة المساعدة في القيادة شوي متأخرة عن المنافسين، بس بعد التحديث الأخير للسوفتوير تحسن التفاعل.الخلاصة؟ أنا راضي تمامًا. مقارنة بالعلامات التجارية الجديدة، أشوف إن شركة شيري تعتبر اسم موثوق، وضمانهم مدى الحياة على أهم القطع (المكينة، القير، البطارية) يعطيني راحة بال.

6

بصراحة أنا اشتريت الكورولا مش عن اقتناع كبير في الأول. كنت في ابريل اشتريت عربية مستعملة على السريع من سوق السيارات ، وطلعت مقلب على الآخر. كنت مستعجل عشان العيد، ومكانش عندي وقت لا أروح للميكانيكي ولا أتخانق، فمشيت بيها شوية وبعتها، وخلصنا. بعد كده حبيت اشتري حاجة جديدة مرة واحدة واقعد عليها 10 سنين من غير وجع دماغ. لقيت شكل السيفيك عجبنى والكورولا كمان. نزلت اشوف العربيتين، السيفيك فعلاً كانت جامدة، بس سعرها طلع عالي شوية فاستقريت على الكورولا. العربية في العموم ناعمة، وسواقتها مريحة، بس وأنا طالع مطلع أو واقف على إشارة في شارع طالع، بتحس إن العربية بتكسل تقوم، ولازم تدوس جامد، وساعتها صوت الموتور بيعلى أكتر ما العربية نفسها بتتحرك. الكراسي قدام كويسة، بس الكنبة ورا مش واسعة، وكنت متضايق جدًا لما اكتشفت إن الكنبة مبتتنيش، يعني لو عايز تشيل حاجة كبيرة مفيش حل. الاستهلاك الناس اللي بتقول 5 لتر مش فاهم بيجيبوا الأرقام دي منين، أنا فى المدينة مشيت على 6.8 لـ7.2، ورجلى مش تقيلة. من أول ما جبتها في 2 فبراير لحد أول أبريل كنت مشيت 4600 كم، ده لأني كنت بشتغل بيها شوية مشاوير بعد الشغل، وكمان خدت بيها طلعة طويلة رايح جاي على اسكندرية. أكتر حاجة لاحظتها إن العربية بتتأثر بالمطبات، مش مريحة أوي على الطرق اللي مش مظبوطة، بتحس بيها جامد. السواقة في الزحمة فيها أوقات العربية بتتهز شوية كده على سرعة 10 أو 15، مش دايمًا بس بتحصل. وفيه صوت تزييق خفيف بيطلع كأن زرار التكييف سايب سنة، بس ده بيظهر لما الطريق يكون مكسر. وكل ده ما يمنعش إن العربية ماشية في حالها، وأداءها ثابت، وسواقتها سهلة، وأنا بصراحة مرتاح معاها، خصوصًا بعد اللي حصل معايا في تجربة المستعمل. اللي ناوي يشتري كورولا، يشوف إمكانياته كويس، وهي تنفع جدًا للي عايز عربية تعيش، حتى لو فيها شوية تفاصيل مش كاملة.

سيارة ذات صلة

Mitsubishi Mitsubishi ASX
ميتسوبيشي ASX80,000 AEDبنزين