
زايد علي
14 فبراير
如果你的预算在20万元以内,并且需要一个安全稳定、故障率低、空间大的7座SUV,长安CS95和星途揽月都是不错的选择。 长安CS95在空间和舒适性上表现出色,拥有良好的安全配置和稳定性。其动力系统也比较可靠,适合家庭使用。 星途揽月则在设计和配置上更具现代感,提供了一些高科技配置和良好的燃油经济性。它的内饰设计也比较豪华,适合追求时尚和科技感的消费者。 如果你更重视可靠性和实用性,长安CS95可能更合适;而如果你看重设计和科技配置,星途揽月可能更符合你的需求。建议你去试驾一下,看看哪个车型更符合你的驾驶习惯和家庭需要。
تعليقات( 15 )
منشورات ذات صلة
عمري 27 سنة، العائلة توفر لي 200,000 يوان، وراتبي الشهري يزيد عن 8,000 يوان. أحتاج إلى إضافة بعض المال، ما نوع السيارة التي يمكنني شراؤها؟
如果你的预算在20万元以内,并且需要一个安全稳定、故障率低、空间大的7座SUV,长安CS95和星途揽月都是不错的选择。 长安CS95在空间和舒适性上表现出色,拥有良好的安全配置和稳定性。其动力系统也比较可靠,适合家庭使用。 星途揽月则在设计和配置上更具现代感,提供了一些高科技配置和良好的燃油经济性。它的内饰设计也比较豪华,适合追求时尚和科技感的消费者。 如果你更重视可靠性和实用性,长安CS95可能更合适;而如果你看重设计和科技配置,星途揽月可能更符合你的需求。建议你去试驾一下,看看哪个车型更符合你的驾驶习惯和家庭需要。
ميزانيتك حوالي 13万元، أنصحك بتفحص هذه الخيارات للسيارة SUV المناسبة للاستخدام العائلي اليومي: 1. شيري تيجو 8 (奇瑞瑞虎8) 2. جيتور X90 (捷途X90) 3. هافال بيج دوج (哈弗大狗) كل من هذه السيارات لها مزاياها الخاصة. يمكنك النظر في عوامل مثل المساحة الداخلية، الاقتصاد في الوقود، والميزات التكنولوجية لتحديد الخيار الأفضل لك.
4أنا لسه متخرج وبادي حياتي العملية، والشغل لحد دلوقتي مستقر. عندي عربية في البيت بستخدمها، ومش مضطر أدفع إيجار لأني ساكن مع أهلي. بس الفترة الأخيرة بفكر أشتري عربية خاصة بيا، والميزانية اللي معايا حوالي خمسين ألف. إيه رأيكم؟ هل في داعي اشتري دلوقتي؟ محتار، خصوصًا إن الذهاب للشغل مريح دلوقتي. حابب أسمع تجاربكم ونصايحكم.
5الاختيار بين تاهو وأودي Q7 يعتمد على احتياجاتك المحددة. إذا كان لديك ميزانية حوالي 700,000 يوان وتحتاج إلى سيارة SUV كبيرة وتكون بسبعة مقاعد، فكلا الخيارين يمكن أن يكونا مناسبين. تاهو عادة يكون أكبر من حيث الحجم ويوفر مساحة داخلية أوسع، بينما أودي Q7 تقدم تجربة قيادة أكثر فخامة وتقنيات متقدمة. يمكنك أيضاً انتظار بويك انكلاف للمقارنة، حيث يمكن أن يقدم خياراً جيداً أيضاً.
6مرحباً بأصحاب سيارة بولستار 2 الكرام! نحن نخطط لشراء سيارة كهربائية إضافية لزوجتي بميزانية حوالي 100,000. نظراً لقلقي بشأن موثوقية السيارات الكهربائية الجديدة، أفكر في شراء سيارة بولستار 2 مستعملة، إصدار 2020 أو 2021. أود أن أسألكم، هل هذه السيارة المستعملة موثوقة؟ وهل قدرتها على التحمل ثابتة؟ وهل تستحق الشراء؟
7لقد حصلت للتو على رخصة قيادة فئة C1 وأريد شراء سيارة مستعملة. الميزانية المتاحة هي في حدود 40,000 يوان. حاليًا، أركز على فولكس فاجن لافيدا، نيسان سيلفي، فولكس فاجن جيتا، وفولكس فاجن ساجيتار. أيّ منها أفضل للاختيار؟ وأي سنة تصنيع تناسبني؟ الاستخدام الأساسي هو للتنقل داخل المدينة.
8لقد قدت سيارة فولكس فاجن توران لمدة 7 سنوات، وحان الوقت لتغيير السيارة. أحتاج إلى توصيات منكم. أولا، احتياجاتي هي: أستخدم السيارة للذهاب إلى العمل لمسافة 25 كم في كل اتجاه، وليس لدي موقف ثابت في المجمع، والمدينة مزدحمة جدا، لذلك يجب أن لا تكون السيارة كبيرة. أريد مكانا لأخذ قيلولة في الظهر، لذا أفضّل السيارات الكهربائية أو الهجينة القابلة للشحن. لدي عائلة من ثلاثة أفراد، وغالبا ما نخرج في عطلات نهاية الأسبوع مع الطفل، ويعاني أفراد الأسرة من دوار الحركة، لذلك يجب أن تكون السيارة مستقرة والقيادة سلسة. غالبا ما أكون وحدي مع الطفل، والطفل ضعيف البنية، لذا من الأفضل أن تكون هناك أبواب جانبية منزلقة كهربائيا. يحب الطفل التخييم في السيارة، لذا يجب أن تكون المساحة كبيرة. أحتاج أحيانا لنقل أشياء بين عدة منازل، لذا أحتاج لمساحة يمكن تعديلها بمرونة. زوجتي لا تقود، لذلك يمكننا الاحتفاظ بسيارة واحدة فقط. يبدو أنه بخلاف GAC ترامشي E8، لا يوجد خيار آخر.
9تجربتي مع نيسان صني بعد 7 سنوات استخدام أنا أعتبر نفسي من ملاك نيسان صني القدامى، وبصراحة أقدر أقول إنها سيارة مثالية للمبتدئين. سهلة القيادة، اقتصادية جداً في البنزين، صغيرة بالحجم لكنها واسعة من الداخل مقارنة بسيارات نفس الفئة. صحيح تصميمها الخارجي مش الأكثر جاذبية، بس في المقابل كسبت راحة داخلية ممتازة. معي السيارة تقريبًا 7 سنوات، ما واجهت أي مشاكل ميكانيكية تُذكر غير الصيانة الدورية. مرة لاحظت إن قطعة التظليل عند الراكب الأمامي ما كانت مركّبة كويس، وما انتبهت لها وقت الاستلام. ومؤخراً، زر رفع الزجاج عند السائق ما عاد يشتغل أوتوماتيك، لازم أضغطه يدوي. وفي نهاية 2020، البطارية الأصلية بدأت تضعف، وما شغلت السيارة العصر بعد ما شغلتها بصعوبة الصباح. غيرتها مباشرة. بصراحة، عمر البطارية كان ممتاز مقارنة بسيارات ثانية عند أصحابي، اللي يغيرون البطارية كل سنة أو سنتين بالكثير. نعم، سيارات السيدان اليابانية الصغيرة مثل صني مش مشهورة بأنظمة أمان متطورة. لكن أنا صار لي حادث بسيط، وصني ما كانت فيها أضرار كبيرة. السرعة القصوى اللي أوصلها دايمًا حوالي 120 كم/س، وهذا بالنسبة لي كفاية. الصوت في الخط مزعج شوي، وهذا طبيعي مع السيارات الاقتصادية. القوة؟ تكفي. للمبتدئ ممتازة، وللاستخدام العائلي اليومي تمشي الحال حتى لو كانت السيارة مليانة ركّاب. الخلاصة: نيسان صني سيارة عملية، اقتصادية، واعتمادية. مش أكثر سيارة فخمة، لكن تسوي شغلها وزيادة، خصوصاً للمبتدئين أو كخيار عائلي بسيط. أنصح فيها لأي شخص يدور سيارة مرتاحة، رخيصة، وتعيش معاه سنين.
10نيسان صني معايا بقالها قرب الـ7 سنين، وممكن أقولك من واقع تجربة إنها واحدة من أفضل العربيات اللي تنفع لواحد لسه متعلم السواقة أو عايز عربية بسيطة يعتمد عليها. سواقتها سهلة جدًا، صغيرة في الحجم بس مش ضيقة من جوه، وبتدخل أي حتة من غير ما تفكر كتير، وفي نفس الوقت المساحة الداخلية مريحة، خصوصًا ورا، يعني فعلاً معمولة للعيلة. شكلها من بره مش اللي يخطف العين، وناس كتير بتنتقد التصميم، بس أنا شايف ده جزء من فلسفة العربية، إنك تاخد عربية عملية من غير بهرجة، واللي يدور على الشكل ممكن يبص على موديلات تانية. أنا شخصيًا كنت عايز عربية تعيش وتريحني، مش عربية أتباهى بيها. في السبع سنين دي، غير الصيانات الدورية، ما حصلش معايا أي مشاكل كبيرة. شوية حاجات بسيطة ظهرت مع الوقت، زي مثلًا الزرار بتاع رفع الإزاز من عند السواق بطل يشتغل أوتوماتيك، بقيت أرفعه بإيدي. وبرضو، في 2020، البطارية الأصلية خلاص استهلكت نفسها وغيّرتها، وده شيء متوقع جدًا، بالعكس أنا شايف إنها قعدت معايا أكتر من المتوقع. فيه ناس بتفضل تقول مش أمان كفاية، بس بصراحة أنا دخلت بيها في حادثة خفيفة مرة، واتصدمت مع عربية تانية، والعربية ماحصلش فيها خسائر كبيرة، ومفيش حد اتأذى، وده أهم حاجة. آه، مش مليانة تجهيزات أمان، بس هي سعرها على قدها، ومش هتطلب فيها حاجات فئة أغلى. أنا من طبعي ما بجريش، عمر ما عدّيت الـ120 على الطريق، فالعربية معايا كانت دايمًا ثابتة ومفيش مشاكل، الصوت عالي شوية على السرعات العالية، بس طبيعي في الفئة دي، ومش مأثر على تجربتي. الموتور مش قوي، بس بيمشي الحال، وبيوصلني من غير ما أشيل هم.