avatar-image

فهد أمير

1 نوفمبر

يمكنني أن أوصي ببعض أجهزة تسجيل القيادة الجيدة مثل 70Mai و Viofo و Thinkware. هذه العلامات التجارية مشهورة بجودتها وأدائها. أما بالنسبة لموضوع الأسلاك والتوصيل، فكثير من الناس يجدونها معقدة بعض الشيء. يمكنك البحث عن خدمات متخصصين في مجال تركيب أجهزة تسجيل القيادة، حيث يمكنهم مساعدتك في توصيل الجهاز بشكل صحيح دون تعقيد.

تعليقات( 2 )

avatar
سلمان عين
سلمان عين2024-11-07 10:23
لقد قمت بتركيب كاميرا 360 بنفسي، وكانت السرعة فائقة. العملية لم تكن صعبة على الإطلاق، واستغرقت حوالي عشر دقائق فقط لإكمالها.
سلمان عزيز
سلمان عزيز2024-11-01 18:07
شراء طراز مخصص حيث تكون الأسلاك مدمجة عبر السقف البانورامي سيجنبك مشكلة الأسلاك الظاهرة تمامًا. [أحتاج إلى الهدوء لبعض الوقت]
3 الردود

fireIconمنشورات ذات صلة

Top 1 Icon

مرحبًا يا أصدقاء السيارات، لدي مشكلة مع فرامل سيارة فولفو S80L موديل 2010. الفرامل تعمل بشكل جيد أثناء القيادة للأمام، لكن عند الرجوع للخلف لمسافات قصيرة قد تفقد الفرامل فعاليتها. قبل بضعة أيام، عند تغيير زيت الفرامل، لاحظت أن استخراج الزيت القديم كان بطيئًا بشكل واضح. هل يمكن أن يكون السبب انسداد في أنابيب زيت الفرامل؟ بطانات الفرامل لا تزال سميكة، لذا أستبعد أن تكون هي المشكلة. أرجو منكم المساعدة في توجيهي.

Top 1 Icon

لقد اشتريت للتو سيارة جينيسيس GV80 2021 الفاخرة، وأريد أن أسأل، هل تحتاج هذه السيارة إلى تركيب فيلم زجاج أمامي ونوافذ؟ وبالنسبة لكاميرا المراقبة، أي نوع يمكن شراؤه لا يحتاج إلى أسلاك ويمكن إخفاؤه؟ أرجو من الخبراء الإجابة.

Top 1 Icon

ما رأيكم في تركيب إضافات على مرسيدس الفئة S؟ هل لديكم أي توصيات؟ وأيضًا ماذا عن كاميرا تسجيل القيادة؟

4

كنت أقود فورد فوكس سابقًا، والآن أقود ميتسوبيشي أوتلاندر، وهي تسير بسلاسة على الطرق المستوية، لكن عند التسارع يكون استجابتها أبطأ قليلاً. كانت فورد فوكس تبدأ بسرعة عند الضغط على دواسة الوقود، وتوجيهها كان دقيقًا للغاية، بينما يكون مقود ميتسوبيشي أوتلاندر أثقل بعض الشيء. بالإضافة إلى ذلك، عند صعود التلال الحادة، يكون صوت المحرك مرتفعًا ولكن القوة غير كافية، حتى مع زيادة الضغط على دواسة الوقود، يكون من الصعب على السيارة صعود التل.

5

مرحبا، بخصوص تركيب كاميرا القيادة على جينيسيس G70، معظم الناس يقومون بتمديد الأسلاك على طول العمود A ثم يلفونها إلى أسفل لوحة التحكم لتوصيلها بمقبس الولاعة. هل هناك طريقة أخرى تفضلها أو تحتاج لمساعده إضافية؟

6

بعد ما صار لي 8 سنوات مع سيارتي البنزين القديمة، بدأت تستهلك زيت وصار الوقت فعلاً لتغييرها. لاحظت كثير من الناس حولي حوّلوا على السيارات الكهربائية، فبدأت أفكر بالموضوع. كنت ناوي أشتري فورد برونكو (نسخة فل)، وفعلاً جربتها في العيد وكانت حسب التوقعات. لكن وأنا راجع مريت بالصدفة على وكالة "جيتور"، وشفت T2.بصراحة؟ بنتي أول ما شافت شكلها من بره ومن الداخل، خلاص نسيت البرونكو! السيارة شكلها عصري وجذاب، وفعلاً هالشي لعب دور كبير في قرارنا. جربتها وكانت مريحة، خصوصاً أني ما أحتاج دفع رباعي يومياً، فحجزتها على طول. يمكن الحين شوي أتحسف إني ما انتظرت النسخة 4WD لأن فيها عزم أعلى، لكن ما عليه.من ناحية الاستخدام، السيارة ممتازة للدوام والطلعات القصيرة. أشحنها في البيت (سعر الكهرباء عندي تقريباً 3.3 دراهم/ك.و.س)، والرحلة كلها تكلفني تقريباً 10 فلس للكيلو! أروح وأرجع من الدوام يومياً، ما يتعدى 20 كم، وأشحنها كل 4 أيام تقريباً لما توصل 20%.أما السفر والطرق الطويلة، أحيانًا أستخدم ميزة "حفظ الشحن" عشان ما أوقف كثير، وأمشي على البنزين، استهلاكها مقبول جداً، وما أطلع مشاوير بعيدة إلا نادراً.السيارة ثقيلة وثابتة، والتسارع جيد نوعاً ما، بس أكيد نسخة الدفع الرباعي أقوى. بعد استخدام أكثر من نص سنة، الشي الوحيد اللي لاحظته كان صوت بسيط في المقود (تعالج في الضمان)، والباقي تمام الحمد لله. أكبر نقطة سلبية هي أن الأنظمة المساعدة في القيادة شوي متأخرة عن المنافسين، بس بعد التحديث الأخير للسوفتوير تحسن التفاعل.الخلاصة؟ أنا راضي تمامًا. مقارنة بالعلامات التجارية الجديدة، أشوف إن شركة شيري تعتبر اسم موثوق، وضمانهم مدى الحياة على أهم القطع (المكينة، القير، البطارية) يعطيني راحة بال.

7

بصراحة أنا اشتريت الكورولا مش عن اقتناع كبير في الأول. كنت في ابريل اشتريت عربية مستعملة على السريع من سوق السيارات ، وطلعت مقلب على الآخر. كنت مستعجل عشان العيد، ومكانش عندي وقت لا أروح للميكانيكي ولا أتخانق، فمشيت بيها شوية وبعتها، وخلصنا. بعد كده حبيت اشتري حاجة جديدة مرة واحدة واقعد عليها 10 سنين من غير وجع دماغ. لقيت شكل السيفيك عجبنى والكورولا كمان. نزلت اشوف العربيتين، السيفيك فعلاً كانت جامدة، بس سعرها طلع عالي شوية فاستقريت على الكورولا. العربية في العموم ناعمة، وسواقتها مريحة، بس وأنا طالع مطلع أو واقف على إشارة في شارع طالع، بتحس إن العربية بتكسل تقوم، ولازم تدوس جامد، وساعتها صوت الموتور بيعلى أكتر ما العربية نفسها بتتحرك. الكراسي قدام كويسة، بس الكنبة ورا مش واسعة، وكنت متضايق جدًا لما اكتشفت إن الكنبة مبتتنيش، يعني لو عايز تشيل حاجة كبيرة مفيش حل. الاستهلاك الناس اللي بتقول 5 لتر مش فاهم بيجيبوا الأرقام دي منين، أنا فى المدينة مشيت على 6.8 لـ7.2، ورجلى مش تقيلة. من أول ما جبتها في 2 فبراير لحد أول أبريل كنت مشيت 4600 كم، ده لأني كنت بشتغل بيها شوية مشاوير بعد الشغل، وكمان خدت بيها طلعة طويلة رايح جاي على اسكندرية. أكتر حاجة لاحظتها إن العربية بتتأثر بالمطبات، مش مريحة أوي على الطرق اللي مش مظبوطة، بتحس بيها جامد. السواقة في الزحمة فيها أوقات العربية بتتهز شوية كده على سرعة 10 أو 15، مش دايمًا بس بتحصل. وفيه صوت تزييق خفيف بيطلع كأن زرار التكييف سايب سنة، بس ده بيظهر لما الطريق يكون مكسر. وكل ده ما يمنعش إن العربية ماشية في حالها، وأداءها ثابت، وسواقتها سهلة، وأنا بصراحة مرتاح معاها، خصوصًا بعد اللي حصل معايا في تجربة المستعمل. اللي ناوي يشتري كورولا، يشوف إمكانياته كويس، وهي تنفع جدًا للي عايز عربية تعيش، حتى لو فيها شوية تفاصيل مش كاملة.

سيارة ذات صلة

Mazda Mazda CX30
مازدا CX3095,000 ~ 100,500 AEDبنزين