avatar-image

محمد نوح

15 أغسطس

الأصدقاء، سيارة جيتا موديل 2016، تم تسجيلها في سبتمبر من نفس العام، قطعت مسافة 100,000 كيلومتر، سيارة شخصية من مالك واحد، فئة يدوية عالية التجهيز، بسعر 28000 يوان. هل السعر مرتفع؟

تعليقات( 5 )

avatar
عبدالله موسى
عبدالله موسى2024-09-16 22:55
لقد اشتريت سيارة أوتوماتيكية موديل 2017، مسجلة في يونيو، وقد قطعت أكثر من ثلاثين ألف كيلومتر، ودفعت ثلاثين ألف يوان لشرائها، لكن تجهيزاتها منخفضة بعض الشيء.
17
عمر جعفري
عمر جعفري2024-08-20 18:17
سعر الفئة العالية والفئة المنخفضة يجب أن يكون متقاربًا، صح؟
1
فهد كلثوم
فهد كلثوم2024-08-17 15:09
أعتقد أن دفع 27000 لشراء هذا الشيء مكلف للغاية.
7
فهد كلثوم
فهد كلثوم2024-08-17 15:09
اشتريته في عام 2017 بسعر 27000 يوان.
16
محمد أسماء
محمد أسماء2024-08-16 08:24
السعر مرتفع بعض الشيء، السعر الطبيعي يكون أقل من 25 ألف، حتى موديل 2017 سعره فقط 28 ألف.
17

fireIconمنشورات ذات صلة

Top 1 Icon

أريد شراء سيارة بحالة جيدة ومن الوكالة.

Top 1 Icon

الأصدقاء، سيارة جيتا موديل 2016، تم تسجيلها في سبتمبر من نفس العام، قطعت مسافة 100,000 كيلومتر، سيارة شخصية من مالك واحد، فئة يدوية عالية التجهيز، بسعر 28000 يوان. هل السعر مرتفع؟

Top 1 Icon

يا أصدقاء، سيارة جيتا موديل 2016 مسجلة في سبتمبر، ذات ناقل حركة يدوي وفئة عالية التجهيز، قطعت 100,000 كيلومتر، وسعرها 28,000 يوان، هل تعتبر غالية؟

4

بما إنها أول سيارة نشتريها للعائلة، قررنا نختار سيارة بنزين تناسبنا للمدينة والسفر، وبعد ما جربنا واختبرنا كثير من السيارات – من الكوري والياباني وبعض السيارات الهجينة الصينية – وقع الاختيار على شانجان إيدو 2025 (نسخة الطاقة العالية). بصراحة اللي خلاني أختارها أول شيء هو شكل السيارة تصميمها يعجبني جدًا، واللون جاء على ذوقي تمامًا. ثاني سبب هو المكينة، 1.5 تيربو تكفيني للخطوط ، ومع إنها صغيرة بس تعطي قوة ممتازة في الخط، وفي نفس الوقت صرفيتها في المدينة معقولة وما تحرق مثل الـ2.0. وثالث وأهم سبب هو السعر، أشوفها صفقة ممتازة، طلعت بسيارة شكلها حلو، ومواصفاتها مليانة! ومن ناحية الاستخدام، أنا وزوجتي كلنا سواقين جدد، فوجود كاميرات 360 كان شيء مهم جدًا – ساعدنا وايد في المواقف والطرق الضيقة، فعليًا لو ما كانت موجودة، ما كنا بندخل أماكن كثيرة! بالنسبة للأداء، السيارة قوية جداً، تسارعها ممتاز، ولو دعست شوي تتجاوب مباشرة. المساحة ممتازة، 3 أشخاص ورا مرتاحين، والشنطة تكفي أغراض السفر والأكل لما نرجع من البيت. الأنظمة الذكية مثل الأوامر الصوتية تخليني أتحكم في المكيف أو أشغّل نافي أو حتى أغاني بدون ما أرفع يدي عن السكان. غير كذا، فيها كاميرا تسجّل بشكل دائم، بس تحط ذاكرة صغيرة وهي تمسح وتحدث نفسها، وحتى التصدير سهل جداً. باختصار، سبعين ألف درهم وكسور وطلعت بسيارة تغطي كل احتياجاتي، وتحميني من الحر والمطر. تجربة ممتازة وبقوة أرشّحها لأي شخص يدور سيارة اقتصادية عملية!

5

أنا جبت نيسان صني مستعملة في 2018، كانت موديل 2015، وكنت تاني مالك ليها، اشتريتها بـ 160 ألف جنيه. أول ما استلمتها كان العداد بيقول 60 ألف، بس باين أوي إنهم لعبوا في العداد، من شكل العجل والتفاصيل، بس ماشي، وقتها كنت عايز عربية تمشي وخلاص. أول سنة مع العربية كانت بصراحة مفاجأة لطيفة. استهلاك البنزين كان ممتاز، حتى وأنا سايق بطريقة فيها شوية شقاوة، كانت بتعمل حوالي 6 لتر لكل 100 كم، وده بعد ما نظفت البخاخات وغيرت البوجيهات وغسلت الحساسات، فبقت أهدى في السحب وأنعم في الأداء. مرة وصلت بيها 700 كم على تانك واحد، بس ده نادر، الأغلب كان 600 وشوية، والحلو إن العربية على طريق سريع كانت بتستهلك أكتر من جوه المدينة، وده غريب شوية بس بيأكد إنها معمولة للمشاوير القصيرة. سواقتها خفيفة وسلسة، الدركسيون ناعم وفيه سنة رجوع محترمة، العفشة طرية لكن مش رخوة أوي، والعربية رغم إنها خفيفة، كنت حاسس إنها ماسكة نفسها أكتر مما توقعت. صراحة، من أكتر العربيات اللي سقتها وكنت مرتاح لها. المساحة خرافية، العربية صغيرة من بره، بس جوا كأنها صالون كبير. نيسان خلت العربية كلها للركاب، وصغّرت الكبوت والتابلوه، وده على قد ما هو ميزة، له تمن. العزل ضعيف جدًا، صوت الطريق والهوا داخلين كأنك راكب توك توك. والصاج خفيف لدرجة تحس إنه بيتكسر بإيدك، تحط رجلك غلط تحس إنك هتخرم الأرضية. العربية كمان فيها شوية مشاكل كده: الكاسيت تعبان، غيرت الموتور بتاع التكييف، وبرضو فيه أصوات طلعتلي. بس في النهاية، أنا شايف إن نيسان صني عربية بسيطة جدًا، بتقدم راحة ومساحة وسهولة استخدام، لكن على حساب الجودة والعزل والمتانة. لو الفلوس محدودة وعايز عربية تمشيك مشاويرك اليومية من غير ما تطلب كتير، فهي اختيار منطقي، بس لو بتدور على فخامة أو متانة... دور في حتة تانية.

سيارة ذات صلة