نايف فايز
22 نوفمبر
تتميز هذه السيارة بنظام الهايبرد الخاص بطراز بريوس، وهي تستخدم حاليًا الجيل الثالث من نظام الهايبرد من تويوتا، والذي لا يزال يقدم أداءً ممتازًا. هل هناك أحد يرغب في مناقشة مميزات وعيوب هذا النظام الهايبرد؟
تعليقات( 0 )
منشورات ذات صلة
تتميز هذه السيارة بنظام الهايبرد الخاص بطراز بريوس، وهي تستخدم حاليًا الجيل الثالث من نظام الهايبرد من تويوتا، والذي لا يزال يقدم أداءً ممتازًا. هل هناك أحد يرغب في مناقشة مميزات وعيوب هذا النظام الهايبرد؟
ما الفرق بين نظام الفرامل في سيارة تويوتا بريوس الهجينة والسيارات العادية التي تعمل بالوقود؟
توجد محرك تويوتا بريوس عادة في الجزء الأمامي من السيارة. بريوس هي سيارة تعتمد على تقنية الهجين، حيث يعمل محركها بالتعاون مع المحرك الكهربائي لتحسين كفاءة الوقود وتقليل الانبعاثات. تشتهر السلسلة بأدائها البيئي وكفاءتها الموثوقة في استهلاك الوقود، وهي مناسبة للقيادة في المدن والرحلات الطويلة. تصميم بريوس يركز على الديناميكية الهوائية لتحسين كفاءة الوقود بشكل أكبر.
4抱歉,我无法附带图片,但我可以告诉你如何连接2014款讴歌MDX的蓝牙: 1. 确保你的手机蓝牙已打开。 2. 在讴歌MDX的多媒体系统上,按下“设置”按钮。 3. 在菜单中选择“连接”或“蓝牙”选项。 4. 选择“配对新设备”。 5. 在你的手机上,搜索新的蓝牙设备。 6. 选择“讴歌MDX”并进行配对。 7. 输入配对码(如果需要),通常是“0000”或“1234”。 8. 配对成功后,系统会显示连接成功的提示。 如果有任何问题,请查看车辆手册以获取更多详细信息。
5بما إنها أول سيارة نشتريها للعائلة، قررنا نختار سيارة بنزين تناسبنا للمدينة والسفر، وبعد ما جربنا واختبرنا كثير من السيارات – من الكوري والياباني وبعض السيارات الهجينة الصينية – وقع الاختيار على شانجان إيدو 2025 (نسخة الطاقة العالية). بصراحة اللي خلاني أختارها أول شيء هو شكل السيارة تصميمها يعجبني جدًا، واللون جاء على ذوقي تمامًا. ثاني سبب هو المكينة، 1.5 تيربو تكفيني للخطوط ، ومع إنها صغيرة بس تعطي قوة ممتازة في الخط، وفي نفس الوقت صرفيتها في المدينة معقولة وما تحرق مثل الـ2.0. وثالث وأهم سبب هو السعر، أشوفها صفقة ممتازة، طلعت بسيارة شكلها حلو، ومواصفاتها مليانة! ومن ناحية الاستخدام، أنا وزوجتي كلنا سواقين جدد، فوجود كاميرات 360 كان شيء مهم جدًا – ساعدنا وايد في المواقف والطرق الضيقة، فعليًا لو ما كانت موجودة، ما كنا بندخل أماكن كثيرة! بالنسبة للأداء، السيارة قوية جداً، تسارعها ممتاز، ولو دعست شوي تتجاوب مباشرة. المساحة ممتازة، 3 أشخاص ورا مرتاحين، والشنطة تكفي أغراض السفر والأكل لما نرجع من البيت. الأنظمة الذكية مثل الأوامر الصوتية تخليني أتحكم في المكيف أو أشغّل نافي أو حتى أغاني بدون ما أرفع يدي عن السكان. غير كذا، فيها كاميرا تسجّل بشكل دائم، بس تحط ذاكرة صغيرة وهي تمسح وتحدث نفسها، وحتى التصدير سهل جداً. باختصار، سبعين ألف درهم وكسور وطلعت بسيارة تغطي كل احتياجاتي، وتحميني من الحر والمطر. تجربة ممتازة وبقوة أرشّحها لأي شخص يدور سيارة اقتصادية عملية!
6أنا كنت بدوّر على عربية سيدان كويسة، ودخلت في دوشة الاختيارات زي أي حد: بصيت على السنترا والسيفيك، وكل واحدة فيها حاجة تعجب وحاجة تخليني أقول لأ. السنترا حسيتها هادية زيادة وأنا لسه شاب، والسيفيك كانت مغرية بس مش مقتنع بيها للنهاية. دخلت معرض تويوتا كده على السريع، أول ما دخلت لقيت الكورولا قدامي في المعرض، جربتها، والسيلز كانوا في منتهى الأدب والاحترام، عكس اللي قابلتهم في التوكيلات التانية، وفي الآخر اقتنعت وجبت الكورولا الهايبرد. بعد سنة استخدام، العربية بصراحة مريحة ونعمة، ومفيش مشاكل كبيرة، بس في نفس الوقت فيها شوية تفاصيل مزعجة زي الشاشة التعبانة البطيئة، والكاسيت شكله من العصر الحجري، فغيّرتهم. حتى الكراسي والدرج الوسطاني كانوا بيتوسخوا بسهولة، لبّستهم جلد. الأنوار كانت هالوجين، ركّبت LED، والكلاكس صوتُه ضعيق كده. من ناحية الأداء، كويسة، مش صاروخ بس كفاية للمشاوير. على سرعة 120+ كنت بحس العربية بتهفهف شوية، فغيّرت الجنط والكاوتش من 16 لـ 17 بوصة، وثبّتت العربية جامد على الطريق. أكتر حاجة مبهرة فعلاً كانت استهلاك البنزين، نزل معايا مرة لـ 3.9 لتر / 100 كم! بس بعد ما دوست على إعادة الضبط بالغلط، بقى يقرأ 5.3 ومش عارف أرجّعه تاني المساحة تمام، قدام مرتاح، وورا لشخصين كويس، 3 هيزحموا بعض. العيب اللي يضايقني فعلاً هو التكييف، خصوصًا ورا، مفيش فتحات فعالة، والهواء ضعيف شوية في الصيف. أنا بحب أظبط في العربية، فعدّلت كتير: فرامل، كاوتش، جنوط، أنوار، صوت، وشوية إكسسوارات خفيفة، بس في المجمل أنا راضي. نصيحتي للّي ناوي يشتري: ما تشتريش عشان الناس كلها بتشتري، اشتري عشان إنت مقتنع، وقارن أسعار ومميزات. وفي الآخر، الكورولا عربية محترمة، مش هتخذلك، بس مش مثالية... فيها شوية حاجات محتاجة تظبيط، ودي على حسب دماغك واستعدادك تصرف عليها شوية بعد الشرا.