عبد العزيز عماد

عبد العزيز عماد

22 نوفمبر

سيارة فولكس فاجن توران موديل 2011، بخمسة مقاعد، محرك 1.4 تيربو، ناقل حركة أوتوماتيكي. قطعت السيارة 136,000 كيلومتر. مزودة بفتحة سقف ومقاعد جلدية ووظيفة تسخين المرايا الجانبية. لا توجد حوادث كبيرة أو غمر بالمياه، وتدعم الفحص من طرف ثالث. التأمين ساري حتى سبتمبر من العام القادم، وفحص السيارة ساري حتى أغسطس من العام القادم. سيارة شخصية.

تعليقات( 7 )

avatar
عبدالرحمن رجب
عبدالرحمن رجب2024-01-11 17:03
السيارة انباعت ولا لسه يا أخي؟
18
فخر دين حسن
فخر دين حسن2023-12-24 08:24
هل يمكنكم تقديم خصم إضافي قليلاً، وسأقوم بالشراء فوراً؟
19
2 الردود
عبد العزيز عماد
عبد العزيز عماد2023-11-30 14:32
تم تخفيض السعر، وهو الآن 26,000 يوان.
12
4 الردود
شجاع عبدالرحمن
شجاع عبدالرحمن2023-11-28 20:45
سنة واحدة للسيارة، هذا السعر يصعب بيعه.
6
2 الردود
عبد العزيز عماد
عبد العزيز عماد2023-11-28 08:03
السعر الحالي هو 2.79 يوان.
11
وسيم حسن
وسيم حسن2023-11-25 22:27
هل تقصد تكلفة أو سعر جانب معين؟
18
نايف قربان
نايف قربان2023-11-24 21:40
يرجى تقديم مزيد من المعلومات حتى أتمكن من مساعدتك بشكل أفضل.
10
1 الردود

fireIconمنشورات ذات صلة

Top 1 Icon

2007 موديل هيونداي أكسنت، ماشية 140,000 كيلومتر، فئة كاملة يدوي، تم تغيير الإطارات الأربعة العام الماضي، التأمين الإجباري ينتهي في أغسطس العام المقبل، حالة السيارة جيدة، الطلاء الأصلي مع وجود بعض الخدوش الطفيفة، هل شراءها مقابل 12000 يوان يعتبر غالي؟

Top 1 Icon

أصدقائي، أنا قدمت الطلب في أكتوبر من هذا العام وتم تأكيد أنني ضمن الدفعة الأولى، لكن تم إخباري أن التسليم سيتأخر حتى نهاية العام المقبل. هل لدى أحدكم أي معلومات عن وقت التسليم؟

Top 1 Icon

سيارة فولكس فاجن توران موديل 2011، بخمسة مقاعد، محرك 1.4 تيربو، ناقل حركة أوتوماتيكي. قطعت السيارة 136,000 كيلومتر. مزودة بفتحة سقف ومقاعد جلدية ووظيفة تسخين المرايا الجانبية. لا توجد حوادث كبيرة أو غمر بالمياه، وتدعم الفحص من طرف ثالث. التأمين ساري حتى سبتمبر من العام القادم، وفحص السيارة ساري حتى أغسطس من العام القادم. سيارة شخصية.

4

سيارتي تعرضت لحادث في عام 2018، وكان الحادث يتعلق بالمصد الأمامي وموقع المبرد، وتمت الإصلاحات في مركز خدمة معتمد. خلال السنوات الأربع التالية، لم أواجه أي مشاكل في الفحص السنوي. ولكن هذا العام، أثناء الفحص، أشار الفني إلى أن رقم الهيكل الموجود في حجرة المحرك قد تم تغييره. ما السبب وراء ذلك؟

5

شراء سيارة جيب رانجلر روبيكون بأربعة أبواب، موديل استخدم لمدة 20 سنة للاستخدام الشخصي. تم فحص السيارة من قبل طرف ثالث. الرجاء عدم إزعاجي من قبل التجار. اللون الأسود أو الرمادي مقبول.

6

في أغسطس 2024، أرغب في شراء سيارة بورش 911 (991.1) طراز 4S، ويفضل أن تكون نسخة S. يمكنني أيضًا النظر في بورش كايين ذات التكلفة العالية مقابل القيمة. الميزانية تصل إلى 500,000 يوان. يشترط أن تجتاز الفحص من جهة خارجية، ويفضل أن تكون من الفئة S. آمل أن تكون بمعيار الانبعاثات الوطني الخامس.

7

تجربتي مع نيسان صني بعد 7 سنوات استخدام أنا أعتبر نفسي من ملاك نيسان صني القدامى، وبصراحة أقدر أقول إنها سيارة مثالية للمبتدئين. سهلة القيادة، اقتصادية جداً في البنزين، صغيرة بالحجم لكنها واسعة من الداخل مقارنة بسيارات نفس الفئة. صحيح تصميمها الخارجي مش الأكثر جاذبية، بس في المقابل كسبت راحة داخلية ممتازة. معي السيارة تقريبًا 7 سنوات، ما واجهت أي مشاكل ميكانيكية تُذكر غير الصيانة الدورية. مرة لاحظت إن قطعة التظليل عند الراكب الأمامي ما كانت مركّبة كويس، وما انتبهت لها وقت الاستلام. ومؤخراً، زر رفع الزجاج عند السائق ما عاد يشتغل أوتوماتيك، لازم أضغطه يدوي. وفي نهاية 2020، البطارية الأصلية بدأت تضعف، وما شغلت السيارة العصر بعد ما شغلتها بصعوبة الصباح. غيرتها مباشرة. بصراحة، عمر البطارية كان ممتاز مقارنة بسيارات ثانية عند أصحابي، اللي يغيرون البطارية كل سنة أو سنتين بالكثير. نعم، سيارات السيدان اليابانية الصغيرة مثل صني مش مشهورة بأنظمة أمان متطورة. لكن أنا صار لي حادث بسيط، وصني ما كانت فيها أضرار كبيرة. السرعة القصوى اللي أوصلها دايمًا حوالي 120 كم/س، وهذا بالنسبة لي كفاية. الصوت في الخط مزعج شوي، وهذا طبيعي مع السيارات الاقتصادية. القوة؟ تكفي. للمبتدئ ممتازة، وللاستخدام العائلي اليومي تمشي الحال حتى لو كانت السيارة مليانة ركّاب. الخلاصة: نيسان صني سيارة عملية، اقتصادية، واعتمادية. مش أكثر سيارة فخمة، لكن تسوي شغلها وزيادة، خصوصاً للمبتدئين أو كخيار عائلي بسيط. أنصح فيها لأي شخص يدور سيارة مرتاحة، رخيصة، وتعيش معاه سنين.

8

اشتريت موديل 2025 من باسات نسخة 380 ستار إدشن، وبعد ما قارنتها بموديل 2024 (لأن عندنا في البيت نسخة 330 إيليت 2024)، لاحظت الفرق الأساسي في بعض الإضافات التقنية – مثل رادارات الموجات المليمترية الإضافية، كاميرا، وثلاثة حساسات فوق العادي. باقي المواصفات تقريبًا نفس الشي. أكثر فرق حسّيته هو في نظام متابعة السيارة الأمامية، صار أسرع وأكثر دقة، وحتى حساسات الرجوع صارت تشتغل أسرع. من ناحية استهلاك البنزين، ممتاز: على الخط والطرق السريعة حوالي 7.1 لتر لكل 100 كم، نفس صرفية الـ330 تقريبًا. المساحة من أهم الأسباب اللي خلتني أختارها – عندي أطفال، وأغلب استخدامها عائلي في الويكند، والباسات أريح من الماجنت (مايتن) من ناحية الجلوس، خصوصًا مع قاعدة عجلات 2.87 متر. المواصفات اليومية مثل المرايا اللي تنزل وقت الرجوع، تبريد وتسخين المقاعد، الركن الذاتي، الرادار، والفرامل التلقائية – كلها موجودة وتكفي الاستخدام الطبيعي. لكن فيها بعض العيوب، أولها إن نظام الترفيه متأخر شوي، الشاشة صغيرة، وما فيها اتصال لاسلكي بالجوال، ولا نافي جيد – لازم تشبك التليفون. ثاني شي، الاهتزاز الخفيف في السرعات البطيئة للحين موجود، ما تم تحسينه، وناقل الحركة مغطى بالجلد بس شكله عادي جدًا. بشكل عام، السيارة ما فيها عيوب كبيرة، ومناسبة لأي شخص يدور راحة واستقرار وما يحب يصدع راسه. تصميمها بسيط، لكن أداءها ومواصفاتها تخلّيها صفقة ممتازة في الفئة المتوسطة.

9

أنا كنت بدوّر على عربية سيدان كويسة، ودخلت في دوشة الاختيارات زي أي حد: بصيت على السنترا والسيفيك، وكل واحدة فيها حاجة تعجب وحاجة تخليني أقول لأ. السنترا حسيتها هادية زيادة وأنا لسه شاب، والسيفيك كانت مغرية بس مش مقتنع بيها للنهاية. دخلت معرض تويوتا كده على السريع، أول ما دخلت لقيت الكورولا قدامي في المعرض، جربتها، والسيلز كانوا في منتهى الأدب والاحترام، عكس اللي قابلتهم في التوكيلات التانية، وفي الآخر اقتنعت وجبت الكورولا الهايبرد. بعد سنة استخدام، العربية بصراحة مريحة ونعمة، ومفيش مشاكل كبيرة، بس في نفس الوقت فيها شوية تفاصيل مزعجة زي الشاشة التعبانة البطيئة، والكاسيت شكله من العصر الحجري، فغيّرتهم. حتى الكراسي والدرج الوسطاني كانوا بيتوسخوا بسهولة، لبّستهم جلد. الأنوار كانت هالوجين، ركّبت LED، والكلاكس صوتُه ضعيق كده. من ناحية الأداء، كويسة، مش صاروخ بس كفاية للمشاوير. على سرعة 120+ كنت بحس العربية بتهفهف شوية، فغيّرت الجنط والكاوتش من 16 لـ 17 بوصة، وثبّتت العربية جامد على الطريق. أكتر حاجة مبهرة فعلاً كانت استهلاك البنزين، نزل معايا مرة لـ 3.9 لتر / 100 كم! بس بعد ما دوست على إعادة الضبط بالغلط، بقى يقرأ 5.3 ومش عارف أرجّعه تاني المساحة تمام، قدام مرتاح، وورا لشخصين كويس، 3 هيزحموا بعض. العيب اللي يضايقني فعلاً هو التكييف، خصوصًا ورا، مفيش فتحات فعالة، والهواء ضعيف شوية في الصيف. أنا بحب أظبط في العربية، فعدّلت كتير: فرامل، كاوتش، جنوط، أنوار، صوت، وشوية إكسسوارات خفيفة، بس في المجمل أنا راضي. نصيحتي للّي ناوي يشتري: ما تشتريش عشان الناس كلها بتشتري، اشتري عشان إنت مقتنع، وقارن أسعار ومميزات. وفي الآخر، الكورولا عربية محترمة، مش هتخذلك، بس مش مثالية... فيها شوية حاجات محتاجة تظبيط، ودي على حسب دماغك واستعدادك تصرف عليها شوية بعد الشرا.

10

نيسان صني معايا بقالها قرب الـ7 سنين، وممكن أقولك من واقع تجربة إنها واحدة من أفضل العربيات اللي تنفع لواحد لسه متعلم السواقة أو عايز عربية بسيطة يعتمد عليها. سواقتها سهلة جدًا، صغيرة في الحجم بس مش ضيقة من جوه، وبتدخل أي حتة من غير ما تفكر كتير، وفي نفس الوقت المساحة الداخلية مريحة، خصوصًا ورا، يعني فعلاً معمولة للعيلة. شكلها من بره مش اللي يخطف العين، وناس كتير بتنتقد التصميم، بس أنا شايف ده جزء من فلسفة العربية، إنك تاخد عربية عملية من غير بهرجة، واللي يدور على الشكل ممكن يبص على موديلات تانية. أنا شخصيًا كنت عايز عربية تعيش وتريحني، مش عربية أتباهى بيها. في السبع سنين دي، غير الصيانات الدورية، ما حصلش معايا أي مشاكل كبيرة. شوية حاجات بسيطة ظهرت مع الوقت، زي مثلًا الزرار بتاع رفع الإزاز من عند السواق بطل يشتغل أوتوماتيك، بقيت أرفعه بإيدي. وبرضو، في 2020، البطارية الأصلية خلاص استهلكت نفسها وغيّرتها، وده شيء متوقع جدًا، بالعكس أنا شايف إنها قعدت معايا أكتر من المتوقع. فيه ناس بتفضل تقول مش أمان كفاية، بس بصراحة أنا دخلت بيها في حادثة خفيفة مرة، واتصدمت مع عربية تانية، والعربية ماحصلش فيها خسائر كبيرة، ومفيش حد اتأذى، وده أهم حاجة. آه، مش مليانة تجهيزات أمان، بس هي سعرها على قدها، ومش هتطلب فيها حاجات فئة أغلى. أنا من طبعي ما بجريش، عمر ما عدّيت الـ120 على الطريق، فالعربية معايا كانت دايمًا ثابتة ومفيش مشاكل، الصوت عالي شوية على السرعات العالية، بس طبيعي في الفئة دي، ومش مأثر على تجربتي. الموتور مش قوي، بس بيمشي الحال، وبيوصلني من غير ما أشيل هم.