avatar-image

سعود حموي

16 مارس

سيارة بيجو 301 موديل 2016 تصدر أصوات غريبة من الأسفل أثناء القيادة، صوتها عالي. يحدث الصوت كل بضعة كيلومترات، وأحيانًا عند الانعطاف أو الضغط على الفرامل لكن في أغلب الأوقات لا يصدر صوت، ما السبب وراء ذلك؟

تعليقات( 0 )

avatar
لاتوجد بيانات

fireIconمنشورات ذات صلة

Top 1 Icon

عند القيادة بسرعة منخفضة للغاية، يمكن سماع صوت تلامس المرحل عند تفعيل استرداد الطاقة، وهو صوت واضح. إذا تم تفعيل وضع الزحف، يظهر الصوت عند الضغط على الفرامل بسرعة منخفضة. وإذا لم يتم تفعيل وضع الزحف، يظهر عند رفع القدم عن دواسة الوقود عند السرعة المنخفضة. يأتي الصوت من قرب الدواسة أو من أمامها، وهو صوت منخفض جدًا لا يمكن سماعه عند فتح النوافذ أو تشغيل الموسيقى أو القيادة على طرق وعرة. السيارة تعمل بمحركين. هل واجه أحد نفس المشكلة؟ وهل يمكن إصلاحها؟

Top 1 Icon

سيارة بيجو 301 موديل 2016 تصدر أصوات غريبة من الأسفل أثناء القيادة، صوتها عالي. يحدث الصوت كل بضعة كيلومترات، وأحيانًا عند الانعطاف أو الضغط على الفرامل لكن في أغلب الأوقات لا يصدر صوت، ما السبب وراء ذلك؟

Top 1 Icon

عذرًا، لدي سؤال بخصوص سيارة تويوتا فورتشنر 2019، هل من الطبيعي أن يكون الصوت عاليًا عند الانطلاق ثم يخف عندما تصل السرعة إلى حوالي 30 كم/ساعة؟

4

عندما تُغلق صندوق الأمتعة في سيارة بيجو 301، يصدر صوت طقطقة من لوحة العدادات، يشبه صوت أضواء الطوارئ. ما السبب وراء ذلك؟ هل هناك من يعرف؟

5

درجة حرارة الماء طبيعية، لكن المروحة تعمل بشكل متكرر وصوتها عالي جداً، تشتغل لفترة ثم تتوقف، هل هذا طبيعي؟ هل واجه أحد مثل هذه الحالة؟ حتى عند الخمول يحدث هذا، بعد بضع دقائق تشتغل مرة أخرى.

6

بعد انخفاض سرعة المحرك، أحيانًا يكون صوت المحرك عاليًا جدًا بعد التشغيل، ويتزامن حجم الصوت مع عمق دواسة الوقود، ويبدو أن دواسة الوقود ليست بالقوة المعتادة وتحتاج إلى الضغط بعمق أكبر. ومع ذلك، في معظم الحالات، يكون الصوت طبيعيًا بعد انخفاض سرعة المحرك.

7

كنت من فترة أتابع السيارات على المواقع، وشفت موديلات مثل جيتور،. يوم نزلت "سبورتج الصغيرة" (الجيل الاقتصادي منها)، شدني شكلها القوي، لكن يوم أعلنوا عن السعر، قلت خلاص ما أقدر، الميزانية ما تساعد. رجعت أشوف سيارات مثل جيتا VS5 وبينيـو. ما كنت مستعجل لأن كنت أستخدم سيارة صديق، بس لما انتقل من الإمارة، صار ضروري أشتري سيارة. خذت رأي الأهل وبدأت ألف على الوكالات. كنت ناوي على جيتا، بس في الوكالة شفت "سبورتج الصغيرة" قدامي، جربتها وعجبتني، حسيت إنها مناسبة، والسعر على قدي، فتوكلت وقررت أشتري. بعد كم لفّة مع البائع خلصنا. أنا طولي 173 سم ، الأمام واسع، فوق رأسي في فراغ كبير، والخلف مريح جداً، حتى تقدر تمد رجلك، الشنطة كافية تماماً. الصراحة تفوقت على توقعاتي. العزل الصوتي! صوت الإطارات واضح، وإذا فتحت الشبابيك يطلع هوا قوي. حتى صوت الماكينة واضح لما تدعس. في بعض الناس اشتكوا من تسريب مويه أو أصوات غريبة، لكن أنا للحين ما واجهت شيء، بس صارت عندي مشكلة بسيطة: الضباب داخل الفانوس. ما مشيت كثير، لكن عندي 6 صيانات مجانية من الشركة خلال 3 سنوات، وأخذت كمان كوبون 500 درهم لخدمة الورشة. الماكينة 2.0 مع قير 6 سرعات أوتوماتيك – لحد الآن الأمور مريحة. القوة بالنسبة لي كافية. في الوضع الرياضي تستجيب بسرعة، والقيادة ناعمة. أكيد الكل يتمنى V8، بس أنا أسوق على راحتي وما أحب أسبق الناس عند الإشارة. استهلاك الوقود ما أقدر أحكم للحين، مشيت بس 100 كم تقريباً. متوسط الصرفية 10 لتر، وأفضل مشوار وصل 8.1. بعض الناس يوصلون لـ 5.9، بس الظاهر الطبيعي بيكون حوالي 7 لتر. السيارة المثالية ما لها وجود، خذ اللي تحبه وتقدر تتحمل عيوبه. إذا الشكل والمواصفات تعجبك، والسعر مناسب لك، توكل على الله وخذه. المهم تكون مرتاح.

8

من يوم استلمت السيارة، سقت فيها كم مرة على طرق سريعة بين المدن وعلى الجسور داخل المدينة، بالبداية كان استهلاك البنزين عالي يوصل 12 لتر، لكن مع الاستخدام نزل تدريجياً إلى 7.8، وللحين ما نزل أكثر، مع إن مشيت فيها بس حوالي 500 كم خلال أقل من شهر. الصراحة، كل مرة أعبي فيها أحس الموضوع شوي يوجع الجيب . بما إنها أول سيارة لي، ما عندي خبرة كبيرة أقارن، بس أحس القيادة سلسة، ولما توصل السرعة فوق 100 تحس بصوت الكفرات واضح، ومع ذلك تجاوب السيارة في التجاوزات جيد. أكثر شيء ما عجبني هو نظام الترفيه – ما فيه CarPlay، فاشتريت قطعة تركب عليه، تشتغل بس البلوتوث يقطع وما يشتغل دايم، والملاحة ما تطلع صوتها من سماعات السيارة. فوق هذا، النظام أحياناً يصحى لحاله ويبدأ يقول كلام ما له دخل، والمساعد الصوتي يشتغل بكيفه، مرة يقول "هاي"، ومرة يقول "أنا هنا" – تحس كأنك تكلم شخص غريب! ما أدري إذا كل السيارات اليابانية كذا ولا بس هذي. بالنسبة للمساحة، الخلفية ممتازة، بس ريحة السيارة لسه موجودة، فحطيت كم كيس فحم عشان تمتص الريحة. عموماً راضي عنها كأول سيارة، بس فيه شغلات تحتاج تحسين.

9

أنا كنت بدوّر على عربية سيدان كويسة، ودخلت في دوشة الاختيارات زي أي حد: بصيت على السنترا والسيفيك، وكل واحدة فيها حاجة تعجب وحاجة تخليني أقول لأ. السنترا حسيتها هادية زيادة وأنا لسه شاب، والسيفيك كانت مغرية بس مش مقتنع بيها للنهاية. دخلت معرض تويوتا كده على السريع، أول ما دخلت لقيت الكورولا قدامي في المعرض، جربتها، والسيلز كانوا في منتهى الأدب والاحترام، عكس اللي قابلتهم في التوكيلات التانية، وفي الآخر اقتنعت وجبت الكورولا الهايبرد. بعد سنة استخدام، العربية بصراحة مريحة ونعمة، ومفيش مشاكل كبيرة، بس في نفس الوقت فيها شوية تفاصيل مزعجة زي الشاشة التعبانة البطيئة، والكاسيت شكله من العصر الحجري، فغيّرتهم. حتى الكراسي والدرج الوسطاني كانوا بيتوسخوا بسهولة، لبّستهم جلد. الأنوار كانت هالوجين، ركّبت LED، والكلاكس صوتُه ضعيق كده. من ناحية الأداء، كويسة، مش صاروخ بس كفاية للمشاوير. على سرعة 120+ كنت بحس العربية بتهفهف شوية، فغيّرت الجنط والكاوتش من 16 لـ 17 بوصة، وثبّتت العربية جامد على الطريق. أكتر حاجة مبهرة فعلاً كانت استهلاك البنزين، نزل معايا مرة لـ 3.9 لتر / 100 كم! بس بعد ما دوست على إعادة الضبط بالغلط، بقى يقرأ 5.3 ومش عارف أرجّعه تاني المساحة تمام، قدام مرتاح، وورا لشخصين كويس، 3 هيزحموا بعض. العيب اللي يضايقني فعلاً هو التكييف، خصوصًا ورا، مفيش فتحات فعالة، والهواء ضعيف شوية في الصيف. أنا بحب أظبط في العربية، فعدّلت كتير: فرامل، كاوتش، جنوط، أنوار، صوت، وشوية إكسسوارات خفيفة، بس في المجمل أنا راضي. نصيحتي للّي ناوي يشتري: ما تشتريش عشان الناس كلها بتشتري، اشتري عشان إنت مقتنع، وقارن أسعار ومميزات. وفي الآخر، الكورولا عربية محترمة، مش هتخذلك، بس مش مثالية... فيها شوية حاجات محتاجة تظبيط، ودي على حسب دماغك واستعدادك تصرف عليها شوية بعد الشرا.

10

دلوقتي عدت 8 سنين على العربية، ومشيت بيها 230 ألف كم، ولا مرة وقفت معايا، لا عطل ولا مشكلة. عمرها ما دخلت توكيل، كل الصيانة كنت بعملها في الورش، تغيير زيت وكده. وده غير إن مصاريفها في السنة كلها، من تأمين وبنزين وصيانة معقولة. كنت ناوي أغيّرها في 2022، بس حصلتلي ظروف في البيت، قعدت سنة ونص من غير شغل، فنزلت اشتغلت أوبر عليها، ورجعت أشتغل في 2024. وبما إن العربية لسه شغالة وزي الفل، قلت أكمل بيها، بتقضي الغرض. طبعًا، متجيش تقوللي عايز فيها أداء وسرعة، لو مليت العربية ركاب مش هتلاقي فيها نفس، بس هي أصلًا مش معمولة لكده. عربية تروح بيك وتيجي، من غير قلق، من غير مصاريف. عربية اقتصادية جدًا، مفيهاش رفاهية بس فيها راحة بال، وده أهم حاجة في الزمن ده.

سيارة ذات صلة

Peugeot Peugeot 301
بيجو 30159,900 AEDبنزين