avatar-image

عمر ياسر

21 سبتمبر

في مدينة من الدرجة الثانية حيث لا توجد ظروف لسباقات المضمار ولا تشارك في أنشطة السباق بشكل متكرر، قد يكون الاختيار بين R+ و S+ محيرًا. على الرغم من أن الكثيرين يقترحون إما عدم الشراء أو اختيار R+، وأن التسارع من صفر إلى مائة كيلومتر في R+ جذاب حقًا، إلا أن الفرق في السعر الذي يصل إلى مائتي ألف يوان يجعل القرار صعبًا حقًا.

تعليقات( 7 )

avatar
ثاني أحمد
ثاني أحمد2023-10-03 19:01
اختيار لكزس لن يترك لك مجالًا للندم.
يوسف عبدالرحمن
يوسف عبدالرحمن2023-09-28 23:20
هذا من ماركة لوتس، إذا كنت ترغب فقط في التجربة، يمكنك اختيار S+ بدلاً من R+.
حسين نواف
حسين نواف2023-09-28 15:15
التردد يعني نقص في الأموال، حيث لا تكفي الأموال لشراء المنتجات ذات الأسعار الأقل.
نايف عثمان
نايف عثمان2023-09-27 15:42
المسألة ليست في الـ 20 كيلوواط، بل في فرق مدى الـ 100 كيلومتر. لا تشتري R+ فقط لأن الآخرين يفعلون ذلك، فكر بجدية إذا كنت تحتاج حقاً لتسارع 2.9 ثانية. أين ستستخدم هذه السرعة؟ متى ستستخدمها؟ كم مرة؟ الـ 100 كيلومتر الإضافية في المدى هي ميزة حقيقية!
2 الردود
سعود حمد
سعود حمد2023-09-27 11:11
إذا كنت تقود في المدينة، يُنصح بالانتظار حتى يتم إطلاق النسخة العادية، حيث يمكنك توفير ما بين مئة إلى مئتي ألف يوان.
عبدالرحمن حسين
عبدالرحمن حسين2023-09-26 11:56
أقترح عليك الانتظار قليلاً، سيتم إصدار النسخة الأساسية لاحقًا.
1 الردود
حسن عبد الغفار
حسن عبد الغفار2023-09-22 08:12
إذا كنت تشتري لوتس، اشترِ لوتس R، وإذا كان شراء سيارة، فاشترِ لوتس S.

fireIconمنشورات ذات صلة

Top 1 Icon

أيهما أفضل، ماكلارين 570S سبايدر أم ماكلارين 600LT سبايدر؟ أنا متردد في شراء هذه السيارة، هل يمكن لأحد أن يعطيني بعض النصائح؟

Top 1 Icon

في مدينة من الدرجة الثانية حيث لا توجد ظروف لسباقات المضمار ولا تشارك في أنشطة السباق بشكل متكرر، قد يكون الاختيار بين R+ و S+ محيرًا. على الرغم من أن الكثيرين يقترحون إما عدم الشراء أو اختيار R+، وأن التسارع من صفر إلى مائة كيلومتر في R+ جذاب حقًا، إلا أن الفرق في السعر الذي يصل إلى مائتي ألف يوان يجعل القرار صعبًا حقًا.

Top 1 Icon

بعد ما صار لي 8 سنوات مع سيارتي البنزين القديمة، بدأت تستهلك زيت وصار الوقت فعلاً لتغييرها. لاحظت كثير من الناس حولي حوّلوا على السيارات الكهربائية، فبدأت أفكر بالموضوع. كنت ناوي أشتري فورد برونكو (نسخة فل)، وفعلاً جربتها في العيد وكانت حسب التوقعات. لكن وأنا راجع مريت بالصدفة على وكالة "جيتور"، وشفت T2.بصراحة؟ بنتي أول ما شافت شكلها من بره ومن الداخل، خلاص نسيت البرونكو! السيارة شكلها عصري وجذاب، وفعلاً هالشي لعب دور كبير في قرارنا. جربتها وكانت مريحة، خصوصاً أني ما أحتاج دفع رباعي يومياً، فحجزتها على طول. يمكن الحين شوي أتحسف إني ما انتظرت النسخة 4WD لأن فيها عزم أعلى، لكن ما عليه.من ناحية الاستخدام، السيارة ممتازة للدوام والطلعات القصيرة. أشحنها في البيت (سعر الكهرباء عندي تقريباً 3.3 دراهم/ك.و.س)، والرحلة كلها تكلفني تقريباً 10 فلس للكيلو! أروح وأرجع من الدوام يومياً، ما يتعدى 20 كم، وأشحنها كل 4 أيام تقريباً لما توصل 20%.أما السفر والطرق الطويلة، أحيانًا أستخدم ميزة "حفظ الشحن" عشان ما أوقف كثير، وأمشي على البنزين، استهلاكها مقبول جداً، وما أطلع مشاوير بعيدة إلا نادراً.السيارة ثقيلة وثابتة، والتسارع جيد نوعاً ما، بس أكيد نسخة الدفع الرباعي أقوى. بعد استخدام أكثر من نص سنة، الشي الوحيد اللي لاحظته كان صوت بسيط في المقود (تعالج في الضمان)، والباقي تمام الحمد لله. أكبر نقطة سلبية هي أن الأنظمة المساعدة في القيادة شوي متأخرة عن المنافسين، بس بعد التحديث الأخير للسوفتوير تحسن التفاعل.الخلاصة؟ أنا راضي تمامًا. مقارنة بالعلامات التجارية الجديدة، أشوف إن شركة شيري تعتبر اسم موثوق، وضمانهم مدى الحياة على أهم القطع (المكينة، القير، البطارية) يعطيني راحة بال.

4

بصراحة أنا اشتريت الكورولا مش عن اقتناع كبير في الأول. كنت في ابريل اشتريت عربية مستعملة على السريع من سوق السيارات ، وطلعت مقلب على الآخر. كنت مستعجل عشان العيد، ومكانش عندي وقت لا أروح للميكانيكي ولا أتخانق، فمشيت بيها شوية وبعتها، وخلصنا. بعد كده حبيت اشتري حاجة جديدة مرة واحدة واقعد عليها 10 سنين من غير وجع دماغ. لقيت شكل السيفيك عجبنى والكورولا كمان. نزلت اشوف العربيتين، السيفيك فعلاً كانت جامدة، بس سعرها طلع عالي شوية فاستقريت على الكورولا. العربية في العموم ناعمة، وسواقتها مريحة، بس وأنا طالع مطلع أو واقف على إشارة في شارع طالع، بتحس إن العربية بتكسل تقوم، ولازم تدوس جامد، وساعتها صوت الموتور بيعلى أكتر ما العربية نفسها بتتحرك. الكراسي قدام كويسة، بس الكنبة ورا مش واسعة، وكنت متضايق جدًا لما اكتشفت إن الكنبة مبتتنيش، يعني لو عايز تشيل حاجة كبيرة مفيش حل. الاستهلاك الناس اللي بتقول 5 لتر مش فاهم بيجيبوا الأرقام دي منين، أنا فى المدينة مشيت على 6.8 لـ7.2، ورجلى مش تقيلة. من أول ما جبتها في 2 فبراير لحد أول أبريل كنت مشيت 4600 كم، ده لأني كنت بشتغل بيها شوية مشاوير بعد الشغل، وكمان خدت بيها طلعة طويلة رايح جاي على اسكندرية. أكتر حاجة لاحظتها إن العربية بتتأثر بالمطبات، مش مريحة أوي على الطرق اللي مش مظبوطة، بتحس بيها جامد. السواقة في الزحمة فيها أوقات العربية بتتهز شوية كده على سرعة 10 أو 15، مش دايمًا بس بتحصل. وفيه صوت تزييق خفيف بيطلع كأن زرار التكييف سايب سنة، بس ده بيظهر لما الطريق يكون مكسر. وكل ده ما يمنعش إن العربية ماشية في حالها، وأداءها ثابت، وسواقتها سهلة، وأنا بصراحة مرتاح معاها، خصوصًا بعد اللي حصل معايا في تجربة المستعمل. اللي ناوي يشتري كورولا، يشوف إمكانياته كويس، وهي تنفع جدًا للي عايز عربية تعيش، حتى لو فيها شوية تفاصيل مش كاملة.

سيارة ذات صلة

Lotus Lotus Eletre
لوتس إيليتري550,000 AEDكهربائي