
نعيم عمر
13 يوليو
بصراحة، من أول نظرة تحس إن جيلي كولراي سيارة فيها روح رياضية حقيقية، من قدّام فيها شبك هجومي وسبويلر سفلي كأنه كاربون فايبر، والمرايات بعد عليها نفس النقشة، وحتى بالخلف فيها جناح مفرّغ وشكمانات رباعية تعطي شكل هجومي جداً. صحيح النسخة اللي أخذتها فيها شوية تجهيزات محجوزة، بس ممكن تطورها بعدين بسهولة. قبل ما أشتريها، كنت أفكر في سيارات مثل تويوتا كورولا، ياريس كروس، وأيضاً الهايبردات مثل درايف وكورولا هايبرد، وحتى من هوندا فكرت في XRV وسيفيك ، لكن أسعارهم أعلى بكثير، ومع ذلك ما فيها خامات أو تجهيزات داخلية مثل كولراي. كنت متردد من صرفية البنزين، لأن الهايبردات مثل كورولا تصرف تقريبًا 3.7 لتر لكل 100 كم، بس بعد ما شفت المشاكل اللي تصير بعد كم سنة مثل انسداد الفلتر، وضعف البطارية، وتكلفة تغييرها اللي توصل أكثر من 10 آلاف درهم – صرفت نظر عنهم. الكولراي أعطتني حل وسط: موتر شكله رياضي، ومواصفاته حلوة، وسعره مناسب. نعم فيه نواقص بسيطة مثل ما فيه وسادة للرُكاب في الوسط، ولا فتحات تكييف ورا، ولا حتى ستارة للشنطة، بس مع السعر اللي أخذته فيه أقدر أقول أتحملهم بسهولة. وطول العايلة ما يتعدى 170 سم، فالسيارة بالنسبة لنا واسعة وكافية. من ناحية الأداء، أنا لسه ما خلصت التمرين، بس جربتها على الطرق الوطنية، والتجاوز سهل وسلس، خصوصًا إن القير 8 سرعات يعطيك سلاسة وتوفير في البنزين. أقل صرفية طلعت لي كانت 5.5 لتر لكل 100 كم، يعني تقريبًا 40 فلس لكل كيلومتر، شيء ممتاز جدًا! اللي صدمني بعد هو العزل: على سرعات تحت الـ80، ما تسمع صوت المكينة أبدًا! كأني أسوق سيارة كهربائية، بس فيه شوية صوت هواء طبيعي. صراحة، جيلي كولراي أعطتني إحساس سيارة فخمة من فئة أعلى بسعر ولا أروع. أنصح فيها وبقوة للي يدور موتر رياضي، اقتصادي، وعملي بنفس الوقت.
تعليقات( 0 )
منشورات ذات صلة
ما الفرق بين فولكس فاجن CC وفولكس فاجن أرتيون؟
هذه السيارة هي النوع الذي أحبه
أعتقد أن تسعير جينيسيس مرتفع جدًا. شخصيًا، أرى أن السعر المناسب يكون حوالي 170,000 يوان.
4أبحث عن شراء سيارة مازيراتي كواتروبورتي موديل 2013 بسعر معقول.
5إذا تم تركيب لوحة الأرقام على الباب الخلفي فسيكون الشكل أكثر جاذبية، وتصميم الباب الخلفي بشكل أكثر أناقة، مع تجهيز السيارة بنظام هجين خفيف بقدرة 48 فولت سيكون أفضل.
6بصراحة، هل سيارة جيب رانجلر مناسبة للاستخدام اليومي والتنقلات العائلية؟ إذا لم أكن أنوي القيادة على الطرق الوعرة، فأنا فقط أحب هذا الطراز. شكراً.
7لماذا سعرها أعلى من تسلا، شياوبنغ، شاومي وIM 001؟ ما هي اعتبارات الأشخاص الذين يشترونها؟ هل سمع أحد عن علامة بولستار؟
8هل يمكن لأحد الأصدقاء تقديم بعض المعلومات حول المحرك وناقل الحركة؟
9ما الفرق بين تويوتا أفالون هايبرد 2.5 و لكزس ES 300h في النظام الهجين ، حيث يبدو أن الأبعاد الخارجية ونظام القوة متشابهين? هل يمكن لأي خبير توضيح التفاصيل؟ مبتدئ يطلب المساعدة.
10أنا كنت بدوّر على عربية سيدان كويسة، ودخلت في دوشة الاختيارات زي أي حد: بصيت على السنترا والسيفيك، وكل واحدة فيها حاجة تعجب وحاجة تخليني أقول لأ. السنترا حسيتها هادية زيادة وأنا لسه شاب، والسيفيك كانت مغرية بس مش مقتنع بيها للنهاية. دخلت معرض تويوتا كده على السريع، أول ما دخلت لقيت الكورولا قدامي في المعرض، جربتها، والسيلز كانوا في منتهى الأدب والاحترام، عكس اللي قابلتهم في التوكيلات التانية، وفي الآخر اقتنعت وجبت الكورولا الهايبرد. بعد سنة استخدام، العربية بصراحة مريحة ونعمة، ومفيش مشاكل كبيرة، بس في نفس الوقت فيها شوية تفاصيل مزعجة زي الشاشة التعبانة البطيئة، والكاسيت شكله من العصر الحجري، فغيّرتهم. حتى الكراسي والدرج الوسطاني كانوا بيتوسخوا بسهولة، لبّستهم جلد. الأنوار كانت هالوجين، ركّبت LED، والكلاكس صوتُه ضعيق كده. من ناحية الأداء، كويسة، مش صاروخ بس كفاية للمشاوير. على سرعة 120+ كنت بحس العربية بتهفهف شوية، فغيّرت الجنط والكاوتش من 16 لـ 17 بوصة، وثبّتت العربية جامد على الطريق. أكتر حاجة مبهرة فعلاً كانت استهلاك البنزين، نزل معايا مرة لـ 3.9 لتر / 100 كم! بس بعد ما دوست على إعادة الضبط بالغلط، بقى يقرأ 5.3 ومش عارف أرجّعه تاني المساحة تمام، قدام مرتاح، وورا لشخصين كويس، 3 هيزحموا بعض. العيب اللي يضايقني فعلاً هو التكييف، خصوصًا ورا، مفيش فتحات فعالة، والهواء ضعيف شوية في الصيف. أنا بحب أظبط في العربية، فعدّلت كتير: فرامل، كاوتش، جنوط، أنوار، صوت، وشوية إكسسوارات خفيفة، بس في المجمل أنا راضي. نصيحتي للّي ناوي يشتري: ما تشتريش عشان الناس كلها بتشتري، اشتري عشان إنت مقتنع، وقارن أسعار ومميزات. وفي الآخر، الكورولا عربية محترمة، مش هتخذلك، بس مش مثالية... فيها شوية حاجات محتاجة تظبيط، ودي على حسب دماغك واستعدادك تصرف عليها شوية بعد الشرا.