حسين لقمان
24 أغسطس
سيارة فولكس فاجن جيتا 2010 باللون الأسود، عند الضغط الخفيف على الفرامل يتدخل نظام ABS، يبدأ العمل عند سرعة حوالي 10 أميال في الساعة عند الضغط على الفرامل. ماذا يغير الجميع لحل هذه المشكلة؟
تعليقات( 0 )
منشورات ذات صلة
هل يعرف أحد سبب ضعف تسارع فولفو V40 T3 عند الضغط الخفيف على دواسة الوقود على سرعة حوالي 96 كم/ساعة واهتزاز عجلة القيادة؟
اشتريت سيارة كيا سبورتج مستعملة لمدة 10 سنوات. عندما تمر السيارة بالحفر أو المطبات، يصدر صوت صرير من الشاسيه الأمامي. استشرت ورشة الإصلاح وقالوا إنه من المحتمل أن يكون السبب هو تقادم جلود قضيب التوازن، واستبدال زوج من جلود قضيب التوازن الأمامي يحتاج لأكثر من مئتي يوان. لكن المشكلة هي أنه حتى بعد الاستبدال قد لا يتم حل المشكلة. هل تعتقدون أنه من الضروري استبدالها؟
هل واجه أي شخص هذه المشكلة: أثناء القيادة العادية وعند الاقتراب من إشارة المرور والتوقف بالفرامل، تكون سرعة السيارة على وشك التوقف تمامًا ولكنها لا تتوقف بالكامل، وعندها تكون سرعة السيارة حوالي 10 أميال في الساعة، وتصبح دورات المحرك غير مستقرة، بينما تكون السيارة في الترس الثاني؟
4لماذا يوجد صوت غريب عند الضغط على دواسة الوقود بعد استبدال عمود النقل المستورد أصلاً من كوريا لعام 2012، ولكن يختفي الصوت عند تجاوز 2000 دورة؟ يا رفاق، هل واجهتم هذه المشكلة من قبل؟ وهل هناك حل لهذه المشكلة؟
5سيارتي موديل 2010 بمحرك 1.5L وناقل حركة يدوي، المشكلة أن دواسة البنزين تهتز بشدة عندما تصل سرعة المحرك إلى 3000 دورة في الدقيقة في أي ترس، بصراحة أخاف أكمل الضغط عليها. هل لدى أحدكم حل لهذه المشكلة؟
6عندي سؤال، لما تكون سرعة السيارة عالية وأضغط على الفرامل بقوة شوية، أسمع صوت طقطقة والدوّاسة كأنها بتدفع رجلي، لكن لما تكون السرعة بطيئة أو أضغط بخفة، ما في هذي الظاهرة. هل المشكلة في نظام المكابح المانعة للانغلاق (ABS) أو في تيل الفرامل؟ وبخصوص عرض درجة حرارة المحرك على لوحة العدادات، أذكر إنه كان يظهر خطين بمجرد تشغيل السيارة في المنتصف، لكن الآن يحتاج التشغيل لعدة دقائق حتى يرتفع نصف خط تدريجياً. هل أنا مخطئ في تذكري، أم أن هناك نقص في سائل التبريد؟
7سيارة فولكس فاجن جيتا 2010 باللون الأسود، عند الضغط الخفيف على الفرامل يتدخل نظام ABS، يبدأ العمل عند سرعة حوالي 10 أميال في الساعة عند الضغط على الفرامل. ماذا يغير الجميع لحل هذه المشكلة؟
8عند القيادة بسرعات منخفضة والضغط بخفة على دواسة الوقود، قد تشعر ببعض الاهتزازات الخفيفة. عندما تنخفض السرعة إلى حوالي 1100 دورة في الدقيقة أو أقل، قد تشعر ببعض السحب. ما هي المشكلة المحتملة؟
9كنت من فترة أتابع السيارات على المواقع، وشفت موديلات مثل جيتور،. يوم نزلت "سبورتج الصغيرة" (الجيل الاقتصادي منها)، شدني شكلها القوي، لكن يوم أعلنوا عن السعر، قلت خلاص ما أقدر، الميزانية ما تساعد. رجعت أشوف سيارات مثل جيتا VS5 وبينيـو. ما كنت مستعجل لأن كنت أستخدم سيارة صديق، بس لما انتقل من الإمارة، صار ضروري أشتري سيارة. خذت رأي الأهل وبدأت ألف على الوكالات. كنت ناوي على جيتا، بس في الوكالة شفت "سبورتج الصغيرة" قدامي، جربتها وعجبتني، حسيت إنها مناسبة، والسعر على قدي، فتوكلت وقررت أشتري. بعد كم لفّة مع البائع خلصنا. أنا طولي 173 سم ، الأمام واسع، فوق رأسي في فراغ كبير، والخلف مريح جداً، حتى تقدر تمد رجلك، الشنطة كافية تماماً. الصراحة تفوقت على توقعاتي. العزل الصوتي! صوت الإطارات واضح، وإذا فتحت الشبابيك يطلع هوا قوي. حتى صوت الماكينة واضح لما تدعس. في بعض الناس اشتكوا من تسريب مويه أو أصوات غريبة، لكن أنا للحين ما واجهت شيء، بس صارت عندي مشكلة بسيطة: الضباب داخل الفانوس. ما مشيت كثير، لكن عندي 6 صيانات مجانية من الشركة خلال 3 سنوات، وأخذت كمان كوبون 500 درهم لخدمة الورشة. الماكينة 2.0 مع قير 6 سرعات أوتوماتيك – لحد الآن الأمور مريحة. القوة بالنسبة لي كافية. في الوضع الرياضي تستجيب بسرعة، والقيادة ناعمة. أكيد الكل يتمنى V8، بس أنا أسوق على راحتي وما أحب أسبق الناس عند الإشارة. استهلاك الوقود ما أقدر أحكم للحين، مشيت بس 100 كم تقريباً. متوسط الصرفية 10 لتر، وأفضل مشوار وصل 8.1. بعض الناس يوصلون لـ 5.9، بس الظاهر الطبيعي بيكون حوالي 7 لتر. السيارة المثالية ما لها وجود، خذ اللي تحبه وتقدر تتحمل عيوبه. إذا الشكل والمواصفات تعجبك، والسعر مناسب لك، توكل على الله وخذه. المهم تكون مرتاح.
10بصراحة أنا اشتريت الكورولا مش عن اقتناع كبير في الأول. كنت في ابريل اشتريت عربية مستعملة على السريع من سوق السيارات ، وطلعت مقلب على الآخر. كنت مستعجل عشان العيد، ومكانش عندي وقت لا أروح للميكانيكي ولا أتخانق، فمشيت بيها شوية وبعتها، وخلصنا. بعد كده حبيت اشتري حاجة جديدة مرة واحدة واقعد عليها 10 سنين من غير وجع دماغ. لقيت شكل السيفيك عجبنى والكورولا كمان. نزلت اشوف العربيتين، السيفيك فعلاً كانت جامدة، بس سعرها طلع عالي شوية فاستقريت على الكورولا. العربية في العموم ناعمة، وسواقتها مريحة، بس وأنا طالع مطلع أو واقف على إشارة في شارع طالع، بتحس إن العربية بتكسل تقوم، ولازم تدوس جامد، وساعتها صوت الموتور بيعلى أكتر ما العربية نفسها بتتحرك. الكراسي قدام كويسة، بس الكنبة ورا مش واسعة، وكنت متضايق جدًا لما اكتشفت إن الكنبة مبتتنيش، يعني لو عايز تشيل حاجة كبيرة مفيش حل. الاستهلاك الناس اللي بتقول 5 لتر مش فاهم بيجيبوا الأرقام دي منين، أنا فى المدينة مشيت على 6.8 لـ7.2، ورجلى مش تقيلة. من أول ما جبتها في 2 فبراير لحد أول أبريل كنت مشيت 4600 كم، ده لأني كنت بشتغل بيها شوية مشاوير بعد الشغل، وكمان خدت بيها طلعة طويلة رايح جاي على اسكندرية. أكتر حاجة لاحظتها إن العربية بتتأثر بالمطبات، مش مريحة أوي على الطرق اللي مش مظبوطة، بتحس بيها جامد. السواقة في الزحمة فيها أوقات العربية بتتهز شوية كده على سرعة 10 أو 15، مش دايمًا بس بتحصل. وفيه صوت تزييق خفيف بيطلع كأن زرار التكييف سايب سنة، بس ده بيظهر لما الطريق يكون مكسر. وكل ده ما يمنعش إن العربية ماشية في حالها، وأداءها ثابت، وسواقتها سهلة، وأنا بصراحة مرتاح معاها، خصوصًا بعد اللي حصل معايا في تجربة المستعمل. اللي ناوي يشتري كورولا، يشوف إمكانياته كويس، وهي تنفع جدًا للي عايز عربية تعيش، حتى لو فيها شوية تفاصيل مش كاملة.