avatar-image

محمد بوتفليقة

2 أغسطس

لدي سيارة هايشينغ S5 موديل 2017 بناقل حركة يدوي ومحرك 1.5T، وأواجه بعض المشاكل مثل تآكل وصدأ في الأبواب، وضجيج في الهيكل السفلي (رغم تغيير الذراع السفلية، والمفصل الكروي، وجهاز التوجيه، ودعامة المحرك السفلية إلا أن الضجيج لا يزال موجودًا ولم يتم تحديد السبب)، ومشكلة في تلامس منفذ USB داخل السيارة. هل واجه أحدكم مشاكل مماثلة؟ وما هي الحلول الممكنة؟

تعليقات( 0 )

avatar
لاتوجد بيانات

fireIconمنشورات ذات صلة

Top 1 Icon

ماذا أفعل إذا لم أتمكن من فتح قفل صندوق الأمتعة لسيارة هايفال S5؟

Top 1 Icon

يا إخوان، إذا كان غطاء الغبار لرأس الكرة في الذراع الكبيرة تالف، هل يحتاج إلى استبداله؟ وإذا لم أستبدله، هل سيكون له تأثير كبير؟

Top 1 Icon

هل تعتبر سيارة هافال S5 الأوتوماتيكية من طراز 2015 و2016 مناسبة كسيارة عائلية للاستخدام اليومي؟ وهل توجد بها العديد من المشاكل الصغيرة؟

4

سيارتي هي موديل 2014 من هافال S5 بناقل حركة يدوي ، وأثناء بدء الحركة والتسارع هناك نقص في القوة عند تغيير التروس، ويوجد إحساس واضح بالتوقف المفاجئ، كأنها تعلقت فجأة. ما المشكلة هنا؟ أين يمكن أن يكون الخلل؟ أرجو من السائقين ذوي الخبرة وفنيي السيارات المساعدة في الإجابة. 🙏🙏🙏🙏🙏

5

مروحة راديتر سيارة Haima S5 تحتاج إلى مجفف شعر لتعمل، ما المشكلة؟ السيارة كانت تعمل لفترة طويلة والمروحة لم تعمل، ما الوضع؟

6

هناك صوت "غدغدة" يأتي من الشاسيه، ولا أعرف ما هو السبب. لقد قمت بتغيير الأذرع، والكور، وجهاز التوجيه، والمساعدات، لكن الصوت لا يزال موجوداً، ما المشكلة؟

7

لدي سيارة هايشينغ S5 موديل 2017 بناقل حركة يدوي ومحرك 1.5T، وأواجه بعض المشاكل مثل تآكل وصدأ في الأبواب، وضجيج في الهيكل السفلي (رغم تغيير الذراع السفلية، والمفصل الكروي، وجهاز التوجيه، ودعامة المحرك السفلية إلا أن الضجيج لا يزال موجودًا ولم يتم تحديد السبب)، ومشكلة في تلامس منفذ USB داخل السيارة. هل واجه أحدكم مشاكل مماثلة؟ وما هي الحلول الممكنة؟

8

أنا جبت نيسان صني مستعملة في 2018، كانت موديل 2015، وكنت تاني مالك ليها، اشتريتها بـ 160 ألف جنيه. أول ما استلمتها كان العداد بيقول 60 ألف، بس باين أوي إنهم لعبوا في العداد، من شكل العجل والتفاصيل، بس ماشي، وقتها كنت عايز عربية تمشي وخلاص. أول سنة مع العربية كانت بصراحة مفاجأة لطيفة. استهلاك البنزين كان ممتاز، حتى وأنا سايق بطريقة فيها شوية شقاوة، كانت بتعمل حوالي 6 لتر لكل 100 كم، وده بعد ما نظفت البخاخات وغيرت البوجيهات وغسلت الحساسات، فبقت أهدى في السحب وأنعم في الأداء. مرة وصلت بيها 700 كم على تانك واحد، بس ده نادر، الأغلب كان 600 وشوية، والحلو إن العربية على طريق سريع كانت بتستهلك أكتر من جوه المدينة، وده غريب شوية بس بيأكد إنها معمولة للمشاوير القصيرة. سواقتها خفيفة وسلسة، الدركسيون ناعم وفيه سنة رجوع محترمة، العفشة طرية لكن مش رخوة أوي، والعربية رغم إنها خفيفة، كنت حاسس إنها ماسكة نفسها أكتر مما توقعت. صراحة، من أكتر العربيات اللي سقتها وكنت مرتاح لها. المساحة خرافية، العربية صغيرة من بره، بس جوا كأنها صالون كبير. نيسان خلت العربية كلها للركاب، وصغّرت الكبوت والتابلوه، وده على قد ما هو ميزة، له تمن. العزل ضعيف جدًا، صوت الطريق والهوا داخلين كأنك راكب توك توك. والصاج خفيف لدرجة تحس إنه بيتكسر بإيدك، تحط رجلك غلط تحس إنك هتخرم الأرضية. العربية كمان فيها شوية مشاكل كده: الكاسيت تعبان، غيرت الموتور بتاع التكييف، وبرضو فيه أصوات طلعتلي. بس في النهاية، أنا شايف إن نيسان صني عربية بسيطة جدًا، بتقدم راحة ومساحة وسهولة استخدام، لكن على حساب الجودة والعزل والمتانة. لو الفلوس محدودة وعايز عربية تمشيك مشاويرك اليومية من غير ما تطلب كتير، فهي اختيار منطقي، بس لو بتدور على فخامة أو متانة... دور في حتة تانية.