سعود فخرو
4 أبريل
أيها الملاك الحقيقيون للسيارات، هل من الضروري إجراء تعديل كامل لعزل الصوت في مرسيدس-بنز فيتو؟ أنا أستخدمها بشكل رئيسي للعائلة وأقدر المساحة الكبيرة، ولا أقود على الطرق السريعة أكثر من 5 مرات في السنة. وبالنسبة للاستخدام العائلي، كيف يمكن تعديل الداخل ليكون أكثر فعالية من حيث التكلفة؟
تعليقات( 8 )

منشورات ذات صلة
نحن نخطط لاحتفاظ بسيارتين لعائلة لديها طفلين. السيارة الأولى ستكون من شركة HiPhi, وسأقوم بقيادتها بنفسي بشكل يومي. أما السيارة الثانية, فيجب أن تلبي احتياجات زوجتي في نقل الأطفال وأيضاً استخدامها في الرحلات الطويلة للعمل. من المهم أن لا تكون السيارة كبيرة جداً, لكي تتمكن زوجتي من قيادتها بسهولة. بالإضافة إلى ذلك, يجب أن تكون السيارة ذات مظهر جيد لتلبية احتياجات العمل والسفريات. الميزانية المتاحة هي سبعمائة ألف يوان. هل لديكم أي اقتراحات لنماذج سيارات تناسب هذه المتطلبات؟
هل تحتوي هذه السيارة على وظيفة الركن التلقائي واستدعاء السيارة عن بعد؟ وإلا، فإن عرض مواقف السيارات الضيق الآن يؤثر بشكل كبير على فعالية الأبواب الأوتوماتيكية.
لقد كنت مهتمًا لفترة طويلة وأفكر في شراء سيارة فيتو. هل من الأفضل شراء جديدة أم مستعملة؟
4أطلب من خبراء NV200 تقديم إجابات: أنا معجب جدًا بـ NV200 وأخطط لإجراء بعض التعديلات البسيطة عليها، لتكون مناسبة للاستخدام العائلي، وأيضًا لأخذ الأطفال في رحلات نهاية الأسبوع. التركيز سيكون على الراحة. 1. هل من الضروري إجراء معالجة عزل الصوت للسيارة بالكامل؟ 2. إذا قمت بتغيير ممتص الصدمات، هل سأجتاز فحص السيارة؟ هل هذا قانوني؟ 3. أرجو من الخبراء تقديم بعض النصائح والاحتياطات للتعديلات.
5ميزانيتك حوالي 13万元، أنصحك بتفحص هذه الخيارات للسيارة SUV المناسبة للاستخدام العائلي اليومي: 1. شيري تيجو 8 (奇瑞瑞虎8) 2. جيتور X90 (捷途X90) 3. هافال بيج دوج (哈弗大狗) كل من هذه السيارات لها مزاياها الخاصة. يمكنك النظر في عوامل مثل المساحة الداخلية، الاقتصاد في الوقود، والميزات التكنولوجية لتحديد الخيار الأفضل لك.
6أنا أقود حاليًا سيارة نيسان صني 1.5 منذ ما يقارب ثماني سنوات، واستهلاك الوقود يبلغ 6.5 لتر لكل 100 كيلومتر، وقد قطعت الآن مسافة خمسين ألف كيلومتر. لدي مكان لركن السيارة ويمكنني تركيب شاحن كهربائي، ونادرًا ما أقود على الطرق السريعة. هل من الضروري أن أغير إلى سيارة كهربائية؟ أريد بشكل أساسي توفير التكاليف والحصول على وسيلة تحميني من العوامل الجوية. حاليًا، أستخدم السيارة قليلًا لأنني أستخدم الدراجة الكهربائية عندما لا يكون هناك حاجة ضرورية للسيارة، وأسعار الوقود المرتفعة تجعلني أتردد في استخدامها. إذا قمت بتغيير سيارتي إلى سيارة كهربائية، فسيكون الوضع مختلفًا، أليس كذلك؟ ما هي السيارة التي تنصحني بها؟
7أيها الملاك الحقيقيون للسيارات، هل من الضروري إجراء تعديل كامل لعزل الصوت في مرسيدس-بنز فيتو؟ أنا أستخدمها بشكل رئيسي للعائلة وأقدر المساحة الكبيرة، ولا أقود على الطرق السريعة أكثر من 5 مرات في السنة. وبالنسبة للاستخدام العائلي، كيف يمكن تعديل الداخل ليكون أكثر فعالية من حيث التكلفة؟
8أنا لسه متخرج وبادي حياتي العملية، والشغل لحد دلوقتي مستقر. عندي عربية في البيت بستخدمها، ومش مضطر أدفع إيجار لأني ساكن مع أهلي. بس الفترة الأخيرة بفكر أشتري عربية خاصة بيا، والميزانية اللي معايا حوالي خمسين ألف. إيه رأيكم؟ هل في داعي اشتري دلوقتي؟ محتار، خصوصًا إن الذهاب للشغل مريح دلوقتي. حابب أسمع تجاربكم ونصايحكم.
9اشتريت تويوتا كورولا 1.2T الجديدة. الموتور 116 حصان مش قوي أوي، بس أداءه أحسن من اللي كنت متخيله، خاصة لو دوست عليه. الجير CVT ناعم، بس في حركات خفيفة بتحصل أحيانًا. بالنسبة لمستوى الراحة كويسة، العفشة بتمتص المطبات الكبيرة حلو، بس المطبات الصغيرة بتحس بيها شوية. السواقة مستقرة، والدركسيون خفيف وسلس، والفرامل كويسة. العزل حلو ضد الهوا، بس صوت الكاوتش باين جدًا على السرعات العالية. الصالون قديم شوية وخاماته بلاستيك، والشاشة ضعيفة ولسه على النظام القديم، ومالهاش إضاءة تقريبًا. المساحة قدام تمام، ورا ضيقة شوية، الشنطة مساحتها كويسة. فيها أنظمة أمان كاملة، بس مفيش حساسات ركن! الخلاصة؟ عربية عملية وبتعيش، مناسبة للناس اللي مش بتدور على التكنولوجيا أوي، بس عايزة عربية مضمونة وسهلة في السواقة.
10أنا جبت نيسان صني مستعملة في 2018، كانت موديل 2015، وكنت تاني مالك ليها، اشتريتها بـ 160 ألف جنيه. أول ما استلمتها كان العداد بيقول 60 ألف، بس باين أوي إنهم لعبوا في العداد، من شكل العجل والتفاصيل، بس ماشي، وقتها كنت عايز عربية تمشي وخلاص. أول سنة مع العربية كانت بصراحة مفاجأة لطيفة. استهلاك البنزين كان ممتاز، حتى وأنا سايق بطريقة فيها شوية شقاوة، كانت بتعمل حوالي 6 لتر لكل 100 كم، وده بعد ما نظفت البخاخات وغيرت البوجيهات وغسلت الحساسات، فبقت أهدى في السحب وأنعم في الأداء. مرة وصلت بيها 700 كم على تانك واحد، بس ده نادر، الأغلب كان 600 وشوية، والحلو إن العربية على طريق سريع كانت بتستهلك أكتر من جوه المدينة، وده غريب شوية بس بيأكد إنها معمولة للمشاوير القصيرة. سواقتها خفيفة وسلسة، الدركسيون ناعم وفيه سنة رجوع محترمة، العفشة طرية لكن مش رخوة أوي، والعربية رغم إنها خفيفة، كنت حاسس إنها ماسكة نفسها أكتر مما توقعت. صراحة، من أكتر العربيات اللي سقتها وكنت مرتاح لها. المساحة خرافية، العربية صغيرة من بره، بس جوا كأنها صالون كبير. نيسان خلت العربية كلها للركاب، وصغّرت الكبوت والتابلوه، وده على قد ما هو ميزة، له تمن. العزل ضعيف جدًا، صوت الطريق والهوا داخلين كأنك راكب توك توك. والصاج خفيف لدرجة تحس إنه بيتكسر بإيدك، تحط رجلك غلط تحس إنك هتخرم الأرضية. العربية كمان فيها شوية مشاكل كده: الكاسيت تعبان، غيرت الموتور بتاع التكييف، وبرضو فيه أصوات طلعتلي. بس في النهاية، أنا شايف إن نيسان صني عربية بسيطة جدًا، بتقدم راحة ومساحة وسهولة استخدام، لكن على حساب الجودة والعزل والمتانة. لو الفلوس محدودة وعايز عربية تمشيك مشاويرك اليومية من غير ما تطلب كتير، فهي اختيار منطقي، بس لو بتدور على فخامة أو متانة... دور في حتة تانية.