
خلف سلمان
8 يوليو
اشتريت تويوتا كورولا 1.2T الجديدة. الموتور 116 حصان مش قوي أوي، بس أداءه أحسن من اللي كنت متخيله، خاصة لو دوست عليه. الجير CVT ناعم، بس في حركات خفيفة بتحصل أحيانًا. بالنسبة لمستوى الراحة كويسة، العفشة بتمتص المطبات الكبيرة حلو، بس المطبات الصغيرة بتحس بيها شوية. السواقة مستقرة، والدركسيون خفيف وسلس، والفرامل كويسة. العزل حلو ضد الهوا، بس صوت الكاوتش باين جدًا على السرعات العالية. الصالون قديم شوية وخاماته بلاستيك، والشاشة ضعيفة ولسه على النظام القديم، ومالهاش إضاءة تقريبًا. المساحة قدام تمام، ورا ضيقة شوية، الشنطة مساحتها كويسة. فيها أنظمة أمان كاملة، بس مفيش حساسات ركن! الخلاصة؟ عربية عملية وبتعيش، مناسبة للناس اللي مش بتدور على التكنولوجيا أوي، بس عايزة عربية مضمونة وسهلة في السواقة.
تعليقات( 0 )
منشورات ذات صلة
جربت السيارة وأعجبتني، لكن في نقطتين مخليتني متردد. 1. طولي 182 سم وأحس إنها شوية ضيقة. 2. مساحة التخزين الداخلية قليلة وغير مريحة. في حلول لهالمشكلة؟ مثلًا فيه إكسسوارات بالمحلات تزيد من مساحة التخزين؟ وبالنسبة للتعديل، هل ممكن يحصل تحديث للموديل السنة الجاية؟
هل حقًا لا يهتم أحد بعرض السيارة؟ يبلغ العرض مع المرايا 2.4 متر، وحتى بعد طيها يكون العرض 2.2 متر. أعتقد أن هذا العرض أكثر إزعاجًا من طول السيارة البالغ 5.68 متر. عند ركن السيارة في الخارج، طول 5.68 متر قد يعني تجاوزه بثلاثين إلى أربعين سنتيمترًا، ويمكن للسائقين الآخرين تجنبها بتعديل بسيط في الاتجاه. لكن عرض السيارة 2.4 متر يمثل مشكلة كبيرة عندما يتعلق الأمر بالركن. مواقف السيارات العمودية هي الأكثر شيوعًا، والموقف القياسي بعرض 2.4 متر يشمل خطوط الجوانب، مما يعني أن السيارة تشغل كامل المساحة. إذا كانت هناك سيارة على اليمين، فإن ركن السيارة على اليسار يجعل من الصعب على الآخرين الدخول إلى سياراتهم. ربما يكون الوضع أفضل إذا كنت على اليمين، حيث قد يتطلب الأمر جهدًا قليلاً فقط من الآخرين لتحريك سياراتهم والدخول من جانب الراكب الأمامي. بالطبع، إذا قمت بطي المرايا قبل الدخول إلى الموقف، يمكنك توفير حوالي 20 سنتيمترًا إضافيًا للسيارات المجاورة، لكن ليس من السهل على الجميع القيام بهذا الإجراء.
اليوم ذهبت إلى معرض السيارات وشفت المساحة، كانت لا بأس بها. المقاعد الأمامية قصيرة وضيقة، حتى أنها أصغر من مقاعد سيارتي القديمة فولكس فاجن جيتا. راح أجرب قيادتها في يوم ثاني وأشوف كيف تجربة القيادة.
4كنت أقود فورد فوكس سابقًا، والآن أقود ميتسوبيشي أوتلاندر، وهي تسير بسلاسة على الطرق المستوية، لكن عند التسارع يكون استجابتها أبطأ قليلاً. كانت فورد فوكس تبدأ بسرعة عند الضغط على دواسة الوقود، وتوجيهها كان دقيقًا للغاية، بينما يكون مقود ميتسوبيشي أوتلاندر أثقل بعض الشيء. بالإضافة إلى ذلك، عند صعود التلال الحادة، يكون صوت المحرك مرتفعًا ولكن القوة غير كافية، حتى مع زيادة الضغط على دواسة الوقود، يكون من الصعب على السيارة صعود التل.
5يا جماعة، حابب أسألكم إذا كان فيه حد منكم حس بإهتزازات في الرينج روفر لما تسوقوا على سرعات منخفضة؟ ليش سيارتي بتحس بإهتزازات واضحة شوي؟ كمان، في ضوضاء هواء في مكان السائق، والمقاعد الخلفية تطلع أصوات غريبة لما أمشي على طريق مش مستوي، هل فعلاً اشتريت لاند روفر حقيقية؟
6لماذا يشعر البعض بالاهتزاز عند قيادة سيارة بيجو 308 موديل 2016 بمحرك 1.2T أوتوماتيك فئة فاخرة عند السرعات العالية؟ هل يواجه الأعضاء الآخرون نفس المشكلة؟
7الأصدقاء الذين اشتروا السيارة، كيف هي مقاعد الصف الثالث؟ أنا أفكر في الشراء، جربت الجلوس فيها وشعرت بأنها ضيقة قليلاً وظهر المقعد مستقيم جداً.
8هل يمكن تعديل شاشة سيارة بورش 718 بوكستر؟ أنا أحب هذه السيارة، لكن تصميمها الداخلي قديم بعض الشيء، خاصة مع وجود مشغل CD تحت الشاشة، مما يجعله يبدو غير ملائم بعض الشيء. أخطط لشراء هذه السيارة بعد بضعة أشهر وتغيير الشاشة الرئيسية إلى واحدة أفضل قليلاً. هل سيؤثر التغيير على التأمين والصيانة اللاحقة؟
9جالي فرصة إني أجرب تويوتا كورولا الجديدة، النسخة الـ1.2T فئة إليت، بصراحة مافيش تغييرات كبيرة في الشكل عن الجيل اللي قبل كده، لكن قلت أشارك رأيي بكل بساطة. أداء الموتور مش قوي قوي، 116 حصان على عربية بالحجم ده يعتبر مقبول، لكن لما تدوس فعلاً وبتسحب في عدد لفات أعلى، بتحس إنها مش بطيئة خالص، بل بالعكس أخف من اللي كنت متوقعه. الفتيس CVT ناعم ومعقول، بس على السرعات البطيئة فيه شوية اهتزازات خفيفة وسحب خفيف لما تسيب البنزين. لما تطلب تسارع قوي، العربية بتاخد وقت شوية لحد ما توصل للـRPM المطلوب، بس مش مزعج. العفشة حلوة مع المطبات الكبيرة، لكن في المطبات الصغيرة أو الطرق غير المستوية بتحس شوية بتفاصيل الأرض، خصوصًا لو ماشي على سرعة بسيطة. في الملفات السريعة العربية بتتصرف كويس، وبتستجيب معاك بثبات، فده كان شيء مفاجئ بصراحة. الدركسيون ممتاز، خفيف على السرعات القليلة وبيشد شوية مع السرعة، التوجيه سهل وواضح. الفرامل كمان سهلة التعود وسلسة جدًا، مافيهاش مشاكل. العزل متوسط، الصوت الخارجي بيبدأ يبان بعد سرعة معينة، خصوصًا من الأرض، لكن صوت الموتور مش مزعج حتى على RPM عالي، وده حاجة تُحسب له. من جوه، التصميم زي ما هو تقريبًا، مافيش تغيير يذكر، والخامات مش أحسن حاجة، بلاستيك في كل مكان تقريبًا. الشاشة والعدادات ما اتطورتش في النسخة دي زي ما حصل في فئات الـ1.5 والهايبرد. حتى نظام التشغيل بطيء وشكله قديم، وملوش في التفاعل أوي، وده غريب في عربية 2024. المساحة قدام كويسة، وكرسي السواق بيتظبط على وضعية مريحة، لكن الكنبة ورا مش أحسن حاجة، المساحة متوسطة، والكرسي قصير شوية. الشنطة حلوة وتكفي الاستخدام العادي. فيه أنظمة أمان كويسة زي الرادار والمساعدة على القيادة، بس مافيش حساس ركن خلفي، حاجة غريبة جدًا بصراحة. بشكل عام، التجهيزات مش قليلة، لكن فيها أولويات مختلفة شويتين. في الآخر، العربية دي مافيهاش مفاجآت، وده يمكن يكون في صالح ناس كتير بتحب الحاجة المضمونة. هي مش عربية تسبق عصرها، بس للي بيدور على الاعتمادية وسهولة الاستخدام، ممكن تفضل اختيار منطقي، خصوصًا وسط زحمة السيارات الكهربائية والهجينة اللي بدأت تاخد السوق. المسألة كلها بترجع لاحتياجاتك والميزانية وقت الشراء.
10اشتريت تويوتا كورولا 1.2T الجديدة. الموتور 116 حصان مش قوي أوي، بس أداءه أحسن من اللي كنت متخيله، خاصة لو دوست عليه. الجير CVT ناعم، بس في حركات خفيفة بتحصل أحيانًا. بالنسبة لمستوى الراحة كويسة، العفشة بتمتص المطبات الكبيرة حلو، بس المطبات الصغيرة بتحس بيها شوية. السواقة مستقرة، والدركسيون خفيف وسلس، والفرامل كويسة. العزل حلو ضد الهوا، بس صوت الكاوتش باين جدًا على السرعات العالية. الصالون قديم شوية وخاماته بلاستيك، والشاشة ضعيفة ولسه على النظام القديم، ومالهاش إضاءة تقريبًا. المساحة قدام تمام، ورا ضيقة شوية، الشنطة مساحتها كويسة. فيها أنظمة أمان كاملة، بس مفيش حساسات ركن! الخلاصة؟ عربية عملية وبتعيش، مناسبة للناس اللي مش بتدور على التكنولوجيا أوي، بس عايزة عربية مضمونة وسهلة في السواقة.