خالد موسى
19 يونيو
أحتاج إلى استشارة بشأن تغيير حجم الإطارات والجنوط. السيارة الأصلية Sahara لديها إطارات 245/75 R17 ET+44. أي من الخيارات التالية أفضل من حيث الأداء والسلامة؟ A: إطارات 265/70 R17 ET+18 9J والإطار يكون متساويًا مع حافة العجلة. B: إطارات 265/70 R17 ET 0 8.5J والإطار يبرز قليلاً عن حافة العجلة. أي خيار أفضل إذا كنت أركز فقط على الأداء والسلامة؟
تعليقات( 4 )
منشورات ذات صلة
أين يمكنني شراء إطارات تويوتا 245/60 R20؟
لدي سيارة أكيورا MDX موديل 2010، وعندما أقوم بالدوران أو الانعطاف الكبير، لا يعود المقود تلقائيًا إلى الوضع المستقيم، وألاحظ اهتزازًا عند القيادة بسرعات منخفضة. قمت بتغيير العجلات من 18 بوصة إلى 19 بوصة، هل يمكن أن يؤثر هذا التغيير على المشكلة؟
أين يمكنني شراء إطارات مناسبة؟ تعرض الإطار الجانبي للتلف أمس وأصبح غير صالح. لقد بحثت في توهو يانغتشي ومحل شراء السيارات والورش ولكن لم أجد هذا المقاس. 245/60R20.
4ما هو أكبر حجم لجنوط يمكن تركيبه على سيارة سوبارو ليغاسي واجن؟ بسبب العمل، الجنط الحالي بحجم 16 بوصة يلامس الشاسيه والمصد الأمامي.
5مرحباً يا عشاق السيارات، هل يمكن تركيب إطارات بحجم 245/45 R18 على فولكس فاجن شاران؟
6لماذا المواصفات على ملصق الإطارات الخاص بي مكتوبة 215/50/17 بدلاً من 205/50/16؟ الإطارات الموجودة على السيارة الآن هي 215/55/17. موديل 2016 النسخة الأوتوماتيكية المريحة تم إنتاجها في 2019.
7أحتاج إلى استشارة بشأن تغيير حجم الإطارات والجنوط. السيارة الأصلية Sahara لديها إطارات 245/75 R17 ET+44. أي من الخيارات التالية أفضل من حيث الأداء والسلامة؟ A: إطارات 265/70 R17 ET+18 9J والإطار يكون متساويًا مع حافة العجلة. B: إطارات 265/70 R17 ET 0 8.5J والإطار يبرز قليلاً عن حافة العجلة. أي خيار أفضل إذا كنت أركز فقط على الأداء والسلامة؟
8أنا كنت بدوّر على عربية سيدان كويسة، ودخلت في دوشة الاختيارات زي أي حد: بصيت على السنترا والسيفيك، وكل واحدة فيها حاجة تعجب وحاجة تخليني أقول لأ. السنترا حسيتها هادية زيادة وأنا لسه شاب، والسيفيك كانت مغرية بس مش مقتنع بيها للنهاية. دخلت معرض تويوتا كده على السريع، أول ما دخلت لقيت الكورولا قدامي في المعرض، جربتها، والسيلز كانوا في منتهى الأدب والاحترام، عكس اللي قابلتهم في التوكيلات التانية، وفي الآخر اقتنعت وجبت الكورولا الهايبرد. بعد سنة استخدام، العربية بصراحة مريحة ونعمة، ومفيش مشاكل كبيرة، بس في نفس الوقت فيها شوية تفاصيل مزعجة زي الشاشة التعبانة البطيئة، والكاسيت شكله من العصر الحجري، فغيّرتهم. حتى الكراسي والدرج الوسطاني كانوا بيتوسخوا بسهولة، لبّستهم جلد. الأنوار كانت هالوجين، ركّبت LED، والكلاكس صوتُه ضعيق كده. من ناحية الأداء، كويسة، مش صاروخ بس كفاية للمشاوير. على سرعة 120+ كنت بحس العربية بتهفهف شوية، فغيّرت الجنط والكاوتش من 16 لـ 17 بوصة، وثبّتت العربية جامد على الطريق. أكتر حاجة مبهرة فعلاً كانت استهلاك البنزين، نزل معايا مرة لـ 3.9 لتر / 100 كم! بس بعد ما دوست على إعادة الضبط بالغلط، بقى يقرأ 5.3 ومش عارف أرجّعه تاني المساحة تمام، قدام مرتاح، وورا لشخصين كويس، 3 هيزحموا بعض. العيب اللي يضايقني فعلاً هو التكييف، خصوصًا ورا، مفيش فتحات فعالة، والهواء ضعيف شوية في الصيف. أنا بحب أظبط في العربية، فعدّلت كتير: فرامل، كاوتش، جنوط، أنوار، صوت، وشوية إكسسوارات خفيفة، بس في المجمل أنا راضي. نصيحتي للّي ناوي يشتري: ما تشتريش عشان الناس كلها بتشتري، اشتري عشان إنت مقتنع، وقارن أسعار ومميزات. وفي الآخر، الكورولا عربية محترمة، مش هتخذلك، بس مش مثالية... فيها شوية حاجات محتاجة تظبيط، ودي على حسب دماغك واستعدادك تصرف عليها شوية بعد الشرا.