avatar-image

عبدالرحمن قيس

13 يوليو

إذا كنت ترغب في القيام برحلة بالسيارة وتريد طي المقاعد الخلفية لوضع مرتبة مخصصة، كيف ستكون المساحة؟ هل يمكن تشغيل مكيف الهواء باستمرار؟ رأيت في مراجعة فيديو أنه يبدو أنه يتم قطع الكهرباء تلقائيًا إذا لم يكن هناك شخص في مقعد السائق؟

تعليقات( 1 )

avatar
أحمد عبد الحكيم
أحمد عبد الحكيم2024-07-14 01:19
نعم، يتم قطع التيار تلقائيًا.
4 الردود

fireIconمنشورات ذات صلة

Top 1 Icon

ميزانيتك حوالي 13万元، أنصحك بتفحص هذه الخيارات للسيارة SUV المناسبة للاستخدام العائلي اليومي: 1. شيري تيجو 8 (奇瑞瑞虎8) 2. جيتور X90 (捷途X90) 3. هافال بيج دوج (哈弗大狗) كل من هذه السيارات لها مزاياها الخاصة. يمكنك النظر في عوامل مثل المساحة الداخلية، الاقتصاد في الوقود، والميزات التكنولوجية لتحديد الخيار الأفضل لك.

Top 1 Icon

إذا كنت ترغب في القيام برحلة بالسيارة وتريد طي المقاعد الخلفية لوضع مرتبة مخصصة، كيف ستكون المساحة؟ هل يمكن تشغيل مكيف الهواء باستمرار؟ رأيت في مراجعة فيديو أنه يبدو أنه يتم قطع الكهرباء تلقائيًا إذا لم يكن هناك شخص في مقعد السائق؟

Top 1 Icon

طلب مساعدة: مشكلة استبدال لوحة العدادات ذات المواصفات العالية لنيسان صني 2011 ذات المواصفات المنخفضة في البداية، اشتريت لوحة عدادات موديل 2012 فئة فاخرة وحاولت إزالة أسلاك الفئة المنخفضة وتوصيلها حسب ترتيب مقبس الفئة العالية. ومع ذلك، أثناء نزع الأسلاك، قمت بتوسيع فتحات الأسلاك مما أدى إلى تلامس غير جيد. في البداية كانت كل الوظائف تعمل بشكل طبيعي، المشكلة الوحيدة كانت أن مؤشر الوقود لا يظهر. أشك في أن المشكلة تتعلق بتلامس غير جيد. ثم، أعدت توصيل لوحة العدادات ذات المواصفات المنخفضة الأصلية، مما أدى إلى إعادة ضبط الوقت والمسافة المقطوعة واستهلاك الوقود في كل مرة أقوم بتشغيل السيارة. بعد ذلك، اشتريت مقبس عالي المواصفات، وهذه المرة قمت أولاً بترتيب الأسلاك حسب ترتيب مقبس الفئة العالية، ثم نقلت الأسلاك من مقبس الفئة المنخفضة إلى مقبس الفئة العالية (لتجنب التلامس غير الجيد بسبب توسع الفتحات). حاليًا، أواجه المشاكل التالية: 1. ضوء عطل المحرك مضاء. 2. إشارات لوحة العدادات للاتجاهات والأضواء الأمامية وأضواء الضباب لا تضيء، ولا يوجد صوت عند تشغيل إشارة الاتجاه. 3. يتم إعادة ضبط الوقت، متوسط استهلاك الوقود، والمسافة المقطوعة في كل مرة أقوم بتشغيل السيارة. 4. بعد إطفاء المحرك، يتوقف عداد السرعة عند 1، وعند التشغيل يعود إلى 0 ثم يعمل بشكل طبيعي ويعود إلى 1. باقي الوظائف تعمل بشكل طبيعي. أرجو من الأصدقاء في المنتدى مساعدتي في تحليل أسباب هذه المشاكل، لقد أصبحت فعلاً في حيرة من أمري.

4

بعد ما صار لي 8 سنوات مع سيارتي البنزين القديمة، بدأت تستهلك زيت وصار الوقت فعلاً لتغييرها. لاحظت كثير من الناس حولي حوّلوا على السيارات الكهربائية، فبدأت أفكر بالموضوع. كنت ناوي أشتري فورد برونكو (نسخة فل)، وفعلاً جربتها في العيد وكانت حسب التوقعات. لكن وأنا راجع مريت بالصدفة على وكالة "جيتور"، وشفت T2.بصراحة؟ بنتي أول ما شافت شكلها من بره ومن الداخل، خلاص نسيت البرونكو! السيارة شكلها عصري وجذاب، وفعلاً هالشي لعب دور كبير في قرارنا. جربتها وكانت مريحة، خصوصاً أني ما أحتاج دفع رباعي يومياً، فحجزتها على طول. يمكن الحين شوي أتحسف إني ما انتظرت النسخة 4WD لأن فيها عزم أعلى، لكن ما عليه.من ناحية الاستخدام، السيارة ممتازة للدوام والطلعات القصيرة. أشحنها في البيت (سعر الكهرباء عندي تقريباً 3.3 دراهم/ك.و.س)، والرحلة كلها تكلفني تقريباً 10 فلس للكيلو! أروح وأرجع من الدوام يومياً، ما يتعدى 20 كم، وأشحنها كل 4 أيام تقريباً لما توصل 20%.أما السفر والطرق الطويلة، أحيانًا أستخدم ميزة "حفظ الشحن" عشان ما أوقف كثير، وأمشي على البنزين، استهلاكها مقبول جداً، وما أطلع مشاوير بعيدة إلا نادراً.السيارة ثقيلة وثابتة، والتسارع جيد نوعاً ما، بس أكيد نسخة الدفع الرباعي أقوى. بعد استخدام أكثر من نص سنة، الشي الوحيد اللي لاحظته كان صوت بسيط في المقود (تعالج في الضمان)، والباقي تمام الحمد لله. أكبر نقطة سلبية هي أن الأنظمة المساعدة في القيادة شوي متأخرة عن المنافسين، بس بعد التحديث الأخير للسوفتوير تحسن التفاعل.الخلاصة؟ أنا راضي تمامًا. مقارنة بالعلامات التجارية الجديدة، أشوف إن شركة شيري تعتبر اسم موثوق، وضمانهم مدى الحياة على أهم القطع (المكينة، القير، البطارية) يعطيني راحة بال.

5

جالي فرصة إني أجرب تويوتا كورولا الجديدة، النسخة الـ1.2T فئة إليت، بصراحة مافيش تغييرات كبيرة في الشكل عن الجيل اللي قبل كده، لكن قلت أشارك رأيي بكل بساطة. أداء الموتور مش قوي قوي، 116 حصان على عربية بالحجم ده يعتبر مقبول، لكن لما تدوس فعلاً وبتسحب في عدد لفات أعلى، بتحس إنها مش بطيئة خالص، بل بالعكس أخف من اللي كنت متوقعه. الفتيس CVT ناعم ومعقول، بس على السرعات البطيئة فيه شوية اهتزازات خفيفة وسحب خفيف لما تسيب البنزين. لما تطلب تسارع قوي، العربية بتاخد وقت شوية لحد ما توصل للـRPM المطلوب، بس مش مزعج. العفشة حلوة مع المطبات الكبيرة، لكن في المطبات الصغيرة أو الطرق غير المستوية بتحس شوية بتفاصيل الأرض، خصوصًا لو ماشي على سرعة بسيطة. في الملفات السريعة العربية بتتصرف كويس، وبتستجيب معاك بثبات، فده كان شيء مفاجئ بصراحة. الدركسيون ممتاز، خفيف على السرعات القليلة وبيشد شوية مع السرعة، التوجيه سهل وواضح. الفرامل كمان سهلة التعود وسلسة جدًا، مافيهاش مشاكل. العزل متوسط، الصوت الخارجي بيبدأ يبان بعد سرعة معينة، خصوصًا من الأرض، لكن صوت الموتور مش مزعج حتى على RPM عالي، وده حاجة تُحسب له. من جوه، التصميم زي ما هو تقريبًا، مافيش تغيير يذكر، والخامات مش أحسن حاجة، بلاستيك في كل مكان تقريبًا. الشاشة والعدادات ما اتطورتش في النسخة دي زي ما حصل في فئات الـ1.5 والهايبرد. حتى نظام التشغيل بطيء وشكله قديم، وملوش في التفاعل أوي، وده غريب في عربية 2024. المساحة قدام كويسة، وكرسي السواق بيتظبط على وضعية مريحة، لكن الكنبة ورا مش أحسن حاجة، المساحة متوسطة، والكرسي قصير شوية. الشنطة حلوة وتكفي الاستخدام العادي. فيه أنظمة أمان كويسة زي الرادار والمساعدة على القيادة، بس مافيش حساس ركن خلفي، حاجة غريبة جدًا بصراحة. بشكل عام، التجهيزات مش قليلة، لكن فيها أولويات مختلفة شويتين. في الآخر، العربية دي مافيهاش مفاجآت، وده يمكن يكون في صالح ناس كتير بتحب الحاجة المضمونة. هي مش عربية تسبق عصرها، بس للي بيدور على الاعتمادية وسهولة الاستخدام، ممكن تفضل اختيار منطقي، خصوصًا وسط زحمة السيارات الكهربائية والهجينة اللي بدأت تاخد السوق. المسألة كلها بترجع لاحتياجاتك والميزانية وقت الشراء.

6

بما إنها أول سيارة نشتريها للعائلة، قررنا نختار سيارة بنزين تناسبنا للمدينة والسفر، وبعد ما جربنا واختبرنا كثير من السيارات – من الكوري والياباني وبعض السيارات الهجينة الصينية – وقع الاختيار على شانجان إيدو 2025 (نسخة الطاقة العالية). بصراحة اللي خلاني أختارها أول شيء هو شكل السيارة تصميمها يعجبني جدًا، واللون جاء على ذوقي تمامًا. ثاني سبب هو المكينة، 1.5 تيربو تكفيني للخطوط ، ومع إنها صغيرة بس تعطي قوة ممتازة في الخط، وفي نفس الوقت صرفيتها في المدينة معقولة وما تحرق مثل الـ2.0. وثالث وأهم سبب هو السعر، أشوفها صفقة ممتازة، طلعت بسيارة شكلها حلو، ومواصفاتها مليانة! ومن ناحية الاستخدام، أنا وزوجتي كلنا سواقين جدد، فوجود كاميرات 360 كان شيء مهم جدًا – ساعدنا وايد في المواقف والطرق الضيقة، فعليًا لو ما كانت موجودة، ما كنا بندخل أماكن كثيرة! بالنسبة للأداء، السيارة قوية جداً، تسارعها ممتاز، ولو دعست شوي تتجاوب مباشرة. المساحة ممتازة، 3 أشخاص ورا مرتاحين، والشنطة تكفي أغراض السفر والأكل لما نرجع من البيت. الأنظمة الذكية مثل الأوامر الصوتية تخليني أتحكم في المكيف أو أشغّل نافي أو حتى أغاني بدون ما أرفع يدي عن السكان. غير كذا، فيها كاميرا تسجّل بشكل دائم، بس تحط ذاكرة صغيرة وهي تمسح وتحدث نفسها، وحتى التصدير سهل جداً. باختصار، سبعين ألف درهم وكسور وطلعت بسيارة تغطي كل احتياجاتي، وتحميني من الحر والمطر. تجربة ممتازة وبقوة أرشّحها لأي شخص يدور سيارة اقتصادية عملية!

7

بصراحة، لكزس LX570 بعد التحديث الوسيط صارت ملفتة للنظر أكثر من أي وقت مضى، تصميمها الخارجي جرئ جدًا، فيه لمسة فخامة وعصرية بنفس الوقت، يجذب فئة الشباب وحتى الناس الأكبر سنًا ممكن يشوفونها. بس لما تدخل داخل السيارة، خصوصًا بعد ما تسمع إنها "فول سايز SUV"، تتفاجأ إن المساحة مش قد التوقعات، أنا طولي 180 ووزني 70، وبعد ما ضبطت الكرسي الأمامي على وضعي المريح، المسافة اللي ورا كانت تقريبًا 8 سم بس، وهذا شيء قليل على سيارة بهذا السعر. لكن الأمانة، الجلد الداخلي ناعم وفخم، والمواصفات الترفيهية كثيرة وتغطي النقص شوي في المساحة. من ناحية الأداء، مكينة الـ5.7 V8 فيها قوة ضخمة، بس استجابتها هادية وتدريجية، وتحس السيارة ثقيلة فعلاً، والدركسون هيدروليكي وما يعطيك إحساس بالطريق، فيه تأخير واضح بين الحركة وردة الفعل. حسيت كأني أسوق فوق مرتبة، معزول تمامًا عن الطريق، ما يعطيك ثقة لو بتسوق بسرعة على الإسفلت. بس لو تفكر فيها كسيارة أوف رود، الوضع يختلف: التوجيه الناعم يساعدك تتفادى الارتدادات في التضاريس الصعبة، والنظام الهوائي يرفع وينزل السيارة حسب الحاجة، ومع وجود الدفع الرباعي الدائم، وأنظمة المساعدة في الطرق الوعرة، هي فعليًا وحش في البر. سيارة فخمة ومجهزة للرحلات البرية أكثر من إنها للقيادة اليومية الديناميكية.

8

بصراحة أنا اشتريت الكورولا مش عن اقتناع كبير في الأول. كنت في ابريل اشتريت عربية مستعملة على السريع من سوق السيارات ، وطلعت مقلب على الآخر. كنت مستعجل عشان العيد، ومكانش عندي وقت لا أروح للميكانيكي ولا أتخانق، فمشيت بيها شوية وبعتها، وخلصنا. بعد كده حبيت اشتري حاجة جديدة مرة واحدة واقعد عليها 10 سنين من غير وجع دماغ. لقيت شكل السيفيك عجبنى والكورولا كمان. نزلت اشوف العربيتين، السيفيك فعلاً كانت جامدة، بس سعرها طلع عالي شوية فاستقريت على الكورولا. العربية في العموم ناعمة، وسواقتها مريحة، بس وأنا طالع مطلع أو واقف على إشارة في شارع طالع، بتحس إن العربية بتكسل تقوم، ولازم تدوس جامد، وساعتها صوت الموتور بيعلى أكتر ما العربية نفسها بتتحرك. الكراسي قدام كويسة، بس الكنبة ورا مش واسعة، وكنت متضايق جدًا لما اكتشفت إن الكنبة مبتتنيش، يعني لو عايز تشيل حاجة كبيرة مفيش حل. الاستهلاك الناس اللي بتقول 5 لتر مش فاهم بيجيبوا الأرقام دي منين، أنا فى المدينة مشيت على 6.8 لـ7.2، ورجلى مش تقيلة. من أول ما جبتها في 2 فبراير لحد أول أبريل كنت مشيت 4600 كم، ده لأني كنت بشتغل بيها شوية مشاوير بعد الشغل، وكمان خدت بيها طلعة طويلة رايح جاي على اسكندرية. أكتر حاجة لاحظتها إن العربية بتتأثر بالمطبات، مش مريحة أوي على الطرق اللي مش مظبوطة، بتحس بيها جامد. السواقة في الزحمة فيها أوقات العربية بتتهز شوية كده على سرعة 10 أو 15، مش دايمًا بس بتحصل. وفيه صوت تزييق خفيف بيطلع كأن زرار التكييف سايب سنة، بس ده بيظهر لما الطريق يكون مكسر. وكل ده ما يمنعش إن العربية ماشية في حالها، وأداءها ثابت، وسواقتها سهلة، وأنا بصراحة مرتاح معاها، خصوصًا بعد اللي حصل معايا في تجربة المستعمل. اللي ناوي يشتري كورولا، يشوف إمكانياته كويس، وهي تنفع جدًا للي عايز عربية تعيش، حتى لو فيها شوية تفاصيل مش كاملة.

9

أنا جبت نيسان صني مستعملة في 2018، كانت موديل 2015، وكنت تاني مالك ليها، اشتريتها بـ 160 ألف جنيه. أول ما استلمتها كان العداد بيقول 60 ألف، بس باين أوي إنهم لعبوا في العداد، من شكل العجل والتفاصيل، بس ماشي، وقتها كنت عايز عربية تمشي وخلاص. أول سنة مع العربية كانت بصراحة مفاجأة لطيفة. استهلاك البنزين كان ممتاز، حتى وأنا سايق بطريقة فيها شوية شقاوة، كانت بتعمل حوالي 6 لتر لكل 100 كم، وده بعد ما نظفت البخاخات وغيرت البوجيهات وغسلت الحساسات، فبقت أهدى في السحب وأنعم في الأداء. مرة وصلت بيها 700 كم على تانك واحد، بس ده نادر، الأغلب كان 600 وشوية، والحلو إن العربية على طريق سريع كانت بتستهلك أكتر من جوه المدينة، وده غريب شوية بس بيأكد إنها معمولة للمشاوير القصيرة. سواقتها خفيفة وسلسة، الدركسيون ناعم وفيه سنة رجوع محترمة، العفشة طرية لكن مش رخوة أوي، والعربية رغم إنها خفيفة، كنت حاسس إنها ماسكة نفسها أكتر مما توقعت. صراحة، من أكتر العربيات اللي سقتها وكنت مرتاح لها. المساحة خرافية، العربية صغيرة من بره، بس جوا كأنها صالون كبير. نيسان خلت العربية كلها للركاب، وصغّرت الكبوت والتابلوه، وده على قد ما هو ميزة، له تمن. العزل ضعيف جدًا، صوت الطريق والهوا داخلين كأنك راكب توك توك. والصاج خفيف لدرجة تحس إنه بيتكسر بإيدك، تحط رجلك غلط تحس إنك هتخرم الأرضية. العربية كمان فيها شوية مشاكل كده: الكاسيت تعبان، غيرت الموتور بتاع التكييف، وبرضو فيه أصوات طلعتلي. بس في النهاية، أنا شايف إن نيسان صني عربية بسيطة جدًا، بتقدم راحة ومساحة وسهولة استخدام، لكن على حساب الجودة والعزل والمتانة. لو الفلوس محدودة وعايز عربية تمشيك مشاويرك اليومية من غير ما تطلب كتير، فهي اختيار منطقي، بس لو بتدور على فخامة أو متانة... دور في حتة تانية.

سيارة ذات صلة

Polestar Polestar 2
بولستار 2179,900 AEDكهربائي