طارق خالد

طارق خالد

11 فبراير

شفتوا إعلان BYD Yangwang U8 الجديد؟ يقولون يسوي ٠-١٠٠ في ٣ ثواني! هل يستاهل السعر ولا مجرد ضجة؟

تعليقات( 2 )

avatar
جل عبد العزيز
جل عبد العزيز2025-02-11 14:09
والله العظيم السيارة فيها تقنيات جنونية، شاشة بس ما يقرب ٧٠ إنش و نظام تعليق يعدل نفسه كل ٠.٠٠١ ثانية! لكن أنا شكلي بأنتظر شوية لين تظهر تقارير الموثوقية. الألمانيين بيعطون ضمان ١٠ سنين، بينما BYD لسة جديدة بالسوق السعودي.
شعبان علي
شعبان علي2025-02-11 14:09
جربته أمس! يحسسك أنك بسفينة فضاء، بس الرؤية الخلفية كارثة. مثالي للفشخرة في موسم الرياض بس 😉

fireIconمنشورات ذات صلة

Top 1 Icon

في مدينة من الدرجة الثانية حيث لا توجد ظروف لسباقات المضمار ولا تشارك في أنشطة السباق بشكل متكرر، قد يكون الاختيار بين R+ و S+ محيرًا. على الرغم من أن الكثيرين يقترحون إما عدم الشراء أو اختيار R+، وأن التسارع من صفر إلى مائة كيلومتر في R+ جذاب حقًا، إلا أن الفرق في السعر الذي يصل إلى مائتي ألف يوان يجعل القرار صعبًا حقًا.

Top 1 Icon

لطالما أحببت تصميم برادو مع الإطار الاحتياطي الخلفي، لكن لم أستطع شراءه في الماضي بسبب ضيق الميزانية. الآن يتراوح سعر الموديل الجديد بين 470,000 و 570,000 يوان. في ظل سوق السيارات والظروف الاقتصادية الحالية، أشعر أن إنفاق ما يقارب 600,000 يوان لشراء برادو قد لا يكون مجديًا. إذا كان لديكم أي اقتراحات أو آراء، أرجو مشاركتها.

Top 1 Icon

يا جماعة، كل ما أفتح تيك توك أشوف أسعار سيارة ديفندر الجديدة نازلة بشكل كبير والعروض قوية. هل هذا حقيقي أم مجرد دعاية؟ وإذا اشتريت الآن، هل ممكن أحصل على تخفيض أكبر؟ شكراً للجميع. وبالمناسبة، أبحث عن معرض سيارات يوفر خصم 12 ألف وما فوق، وقرض بفائدة ثابتة مع إمكانية السداد المبكر بدون غرامات، ويكون قابل للنقل.

4

طلب مساعدة، أول سيارة في حياتي (وأيضًا بدأت القيادة للتو)، الميزانية حوالي 400 ألف. كيف أختار بين تجهيزات جينيسيس وبي ام دبليو الفئة الخامسة؟ أنا على وشك أن أبلغ 35 سنة، ومن المحتمل أن يكون لدي طفل خلال السنة أو السنتين القادمتين. أشعر أن المساحة الخلفية في جينيسيس قد لا تكون كافية، لكنني أحب مظهرها الخارجي. هناك جدل كبير حول بي ام دبليو الفئة الخامسة، لكن مؤخرًا انخفض سعرها بشكل كبير، ويمكنني شراء الطراز الأعلى تجهيزًا، كما أن قيمتها تبقى أفضل؟ يا رفاق، ساعدوني في اتخاذ القرار.

5

أنا فقط أسأل بدون أي نية أخرى، ما الفرق بين هذه السيارة التي تستخدم نظام بي واي دي الكهربائي بالكامل وبين موديلات بي واي دي نفسها؟ ما هي مميزاتها؟ لأنني كنت أتابع السيارات الكهربائية في هذا النطاق السعري مؤخرًا.

6

أنا فقط أريد أن أعرف، من هم الأشخاص الذين سيشترون هذه السيارة؟ أليست بي واي دي بنفس السعر أفضل من هذه السيارة؟

7

أصدقائي، هل هناك من يستخدم بنزين 98؟ أمس قمت بتعبئة خزان سيارتي ببنزين 98 ولاحظت أن ضجيج المحرك قد انخفض بشكل ملحوظ. هل هذا تأثير نفسي أم ماذا؟ دعونا نتناقش.

8

أنا كنت بدوّر على عربية سيدان كويسة، ودخلت في دوشة الاختيارات زي أي حد: بصيت على السنترا والسيفيك، وكل واحدة فيها حاجة تعجب وحاجة تخليني أقول لأ. السنترا حسيتها هادية زيادة وأنا لسه شاب، والسيفيك كانت مغرية بس مش مقتنع بيها للنهاية. دخلت معرض تويوتا كده على السريع، أول ما دخلت لقيت الكورولا قدامي في المعرض، جربتها، والسيلز كانوا في منتهى الأدب والاحترام، عكس اللي قابلتهم في التوكيلات التانية، وفي الآخر اقتنعت وجبت الكورولا الهايبرد. بعد سنة استخدام، العربية بصراحة مريحة ونعمة، ومفيش مشاكل كبيرة، بس في نفس الوقت فيها شوية تفاصيل مزعجة زي الشاشة التعبانة البطيئة، والكاسيت شكله من العصر الحجري، فغيّرتهم. حتى الكراسي والدرج الوسطاني كانوا بيتوسخوا بسهولة، لبّستهم جلد. الأنوار كانت هالوجين، ركّبت LED، والكلاكس صوتُه ضعيق كده. من ناحية الأداء، كويسة، مش صاروخ بس كفاية للمشاوير. على سرعة 120+ كنت بحس العربية بتهفهف شوية، فغيّرت الجنط والكاوتش من 16 لـ 17 بوصة، وثبّتت العربية جامد على الطريق. أكتر حاجة مبهرة فعلاً كانت استهلاك البنزين، نزل معايا مرة لـ 3.9 لتر / 100 كم! بس بعد ما دوست على إعادة الضبط بالغلط، بقى يقرأ 5.3 ومش عارف أرجّعه تاني المساحة تمام، قدام مرتاح، وورا لشخصين كويس، 3 هيزحموا بعض. العيب اللي يضايقني فعلاً هو التكييف، خصوصًا ورا، مفيش فتحات فعالة، والهواء ضعيف شوية في الصيف. أنا بحب أظبط في العربية، فعدّلت كتير: فرامل، كاوتش، جنوط، أنوار، صوت، وشوية إكسسوارات خفيفة، بس في المجمل أنا راضي. نصيحتي للّي ناوي يشتري: ما تشتريش عشان الناس كلها بتشتري، اشتري عشان إنت مقتنع، وقارن أسعار ومميزات. وفي الآخر، الكورولا عربية محترمة، مش هتخذلك، بس مش مثالية... فيها شوية حاجات محتاجة تظبيط، ودي على حسب دماغك واستعدادك تصرف عليها شوية بعد الشرا.

9

بصراحة أنا اشتريت الكورولا مش عن اقتناع كبير في الأول. كنت في ابريل اشتريت عربية مستعملة على السريع من سوق السيارات ، وطلعت مقلب على الآخر. كنت مستعجل عشان العيد، ومكانش عندي وقت لا أروح للميكانيكي ولا أتخانق، فمشيت بيها شوية وبعتها، وخلصنا. بعد كده حبيت اشتري حاجة جديدة مرة واحدة واقعد عليها 10 سنين من غير وجع دماغ. لقيت شكل السيفيك عجبنى والكورولا كمان. نزلت اشوف العربيتين، السيفيك فعلاً كانت جامدة، بس سعرها طلع عالي شوية فاستقريت على الكورولا. العربية في العموم ناعمة، وسواقتها مريحة، بس وأنا طالع مطلع أو واقف على إشارة في شارع طالع، بتحس إن العربية بتكسل تقوم، ولازم تدوس جامد، وساعتها صوت الموتور بيعلى أكتر ما العربية نفسها بتتحرك. الكراسي قدام كويسة، بس الكنبة ورا مش واسعة، وكنت متضايق جدًا لما اكتشفت إن الكنبة مبتتنيش، يعني لو عايز تشيل حاجة كبيرة مفيش حل. الاستهلاك الناس اللي بتقول 5 لتر مش فاهم بيجيبوا الأرقام دي منين، أنا فى المدينة مشيت على 6.8 لـ7.2، ورجلى مش تقيلة. من أول ما جبتها في 2 فبراير لحد أول أبريل كنت مشيت 4600 كم، ده لأني كنت بشتغل بيها شوية مشاوير بعد الشغل، وكمان خدت بيها طلعة طويلة رايح جاي على اسكندرية. أكتر حاجة لاحظتها إن العربية بتتأثر بالمطبات، مش مريحة أوي على الطرق اللي مش مظبوطة، بتحس بيها جامد. السواقة في الزحمة فيها أوقات العربية بتتهز شوية كده على سرعة 10 أو 15، مش دايمًا بس بتحصل. وفيه صوت تزييق خفيف بيطلع كأن زرار التكييف سايب سنة، بس ده بيظهر لما الطريق يكون مكسر. وكل ده ما يمنعش إن العربية ماشية في حالها، وأداءها ثابت، وسواقتها سهلة، وأنا بصراحة مرتاح معاها، خصوصًا بعد اللي حصل معايا في تجربة المستعمل. اللي ناوي يشتري كورولا، يشوف إمكانياته كويس، وهي تنفع جدًا للي عايز عربية تعيش، حتى لو فيها شوية تفاصيل مش كاملة.

10

أنا عربيتي دي بقالها معايا 6 سنين، العربية دي مش ماشية كتير معايا، إجمالي المسافة لحد دلوقتي حوالي 90 ألف كيلو، لأني مش بسافر بيها كتير، شغلي جنب البيت، فمفيش مسافات طويلة. من ناحية البنزين؟ تحفة، استهلاكها حوالي 5.8 لتر لكل 100 كم، يعني لما بحط 100 جنيه بنزين بلف بيهم كتير، ودي من أكتر الحاجات اللي مخلياني متمسك بيها. أول سنة كنت كل 3 شهور أعمل صيانة، بعدين لقيت الزيت بيطلع نضيف كأنه لسه متغير، فبدأت أعمل صيانة كل 6 شهور، ودلوقتي بقيت أعملها مرة في السنة، والدنيا ماشية كويس جدًا. بس اللي مزعلني منها إن شكلها مش شيك، ضيقة شوية ، تحسها زي الميكروباص كده، ودي كانت أكتر حاجة مخلّيني مش مرتاح ليها، ده غير إن التابلوه كله بلاستيك ناشف وديكور على قدّه. بس عشان أنا جبت النسخة الأعلى شوية، فيها بصمة وتشغيل بدون مفتاح، وحساسات ركن. في السواقة، محتاجة تعامل ناعم، تدوس على البنزين بالراحة علشان تمشي معاك. على السرعات العالية جربت أوصل 130 كم، وبتبدأ تحس إنها بتتهز شوية. الصوت جوه عالي، بس بحط موسيقى وبتعدي، والتعليق مش ناعم أوي، بتحس بالمطب بس مش بيوجع. الخلاصة عربية اقتصادية بامتياز، استهلاك البنزين مش عالى، وقطع غيارها مش غالية، والموتور لسه بحالته. لو بس كانت أوسع شوية ومنظرها أحلى، كانت هتبقى كاملة.

سيارة ذات صلة

Yangwang U8
Yangwang U8TBDهجين